De goesting in een groot gezin

 Heerlijk de zon. Ik kan mijn was weer buiten drogen en dat is zoveel fijner dan dat kleine rekje in het washok.
Ons klein duimpje Mats test even de schoenen van zus uit. Lelijke UGG's. Ja. De dochter heeft er ook zo een paar.
 Gelukkig word ik van een volle frigo op maandag/dinsdag. Eten voor de hele week. Eten is een basisbehoefte en moet goed en genoeg zijn. Daarom bekijk ik mijn koelkast elke keer weer met een zo een fijn kriebelgevoel. Het is in een groot gezin natuurlijk altijd veel. Met acht yoghurtjes spring je niet ver. Dat zijn er dus altijd een stuk of 20. En niet één paprika, maar en stuk of 10. Eén brocolli is niet genoeg. Doe maar 2 of 3. En wanneer ik zelf IJS koop doe ik meteen vijf dozen.
Vandaag eten we VIS.
Het hoeft niet altijd gezond te zijn. Gisteren (woensdag)aten we onder de middag eens koffiekoeken. En dat is gewoon ook eens heel plezant. De dochters bekijken ondertussen de JOEPIE en ik moet duidelijk mijn krant nog lezen.

Liesje is al de hele week thuis van school. Ook vandaag nog. Morgen kan ze misschien gaan als die hoest eindelijk weg is. Ondertussen kijkt ze thuis TV, kleurt een beetje, plakt stickers in haar plakboek.
Ik vind dat wel plezant om zo eens maar 1 of 2 kindjes in huis te hebben. Zoveel rustiger ! En eindelijk wat meer aandacht voor dat ene kind. Toch verlangt ze ook weer naar school.
Verder zijn dagen in een groot gezin goed gevuld.

-De abonnementen van De Lijn dienen hernieuwd te worden. We moeten het dubbele van vorig jaar betalen door tariefveranderingen, maar ach. Het is nog altijd niet veel. Als je bedenkt dat je daar een heel jaar met de bus en tram mee kan rijden. Als is het voor een groot gezin ook geen klein bedragje. Ik denk dat het voor ons rond de 600 Euro zal zijn.
-Vandaag naar de tandart in Gent met één der kinderen
-Telefoons doen naar school, naar het gemeentehuis, naar de bank, ...
-De meterstanden opschrijven in het andere huis en doorgeven (die mensen die het huis gehuurd hebben hebben meer verbruikt in acht maanden dan wij vorig jaar in een heel jaar met dubbel zoveel personen. Wie zegt dat grote gezinnen vervuilend zijn? Ik ben blij dat het huis verkocht is. Eind deze maand gaan alle huurders er uit)
-Elke dag zorgen dat 't huiswerk gemaakt is, boekentassen en brooddozen, klaar, propere kledij aan, enzovoorts
-De was, de was, de was
-Zaterdag naar de hoge school met de oudste dochter. Ze gaat naar Antwerpen  volgend jaar. Even spannend voor haar als voor mij. Wel een heel geregel om de jongere kinderen opgevangen te krijgen want we gaan met ons twee.
-Morgen naar Aalst :-). Me time.

Wie meer mooie foto's van grote gezinnen wil zien raad ik het boek  KROOSTRIJK aan van Annie van Gemert. In dit fotoboek staan gezinnen met minstens acht kinderen. Ik bekijk en lees het elk jaar nog een keer opnieuw. Soms denk ik dat het door dit boek komt dat mijn grote goesting gekomen is in een groot gezin. Het boek is uit 2000.
Ook het boek Nesten is een aanrader (Hoe gezinnen echt leven). Dit is een meer realistisch beeld dan de cleane foto's op blogs die je soms te zien krijgt. In dit boek vooral kleine gezinnen, maar ik hou ook erg van dit boek.

 
 
Zo. Ik wens jullie nog een hele fijne zonnige dag.
 

Reacties

  1. Dat boek 'nesten' heb ik ook. Is best leuk om eens bij een ander binnen te kijken :) en weten dat er op een ander ook nesten liggen, net als hier. Mijn zus wil altijd alles spic en span, of ze laat niemand binnen. Ik heb haar eens gezegd dat als ik een etalage wil zien, dat ik dan wel even de meubelzaak binnenloop. Sindsdien is het beter ;)
    Iris naar de hogeschool : weer een mijlpaal he. Toch weer een grote stap, ineens merk je op dat je kinderen nog wel thuis wonen, maar eigenlijk ook op zichzelf. Welke richting wil ze gaan doen? Veel plezier morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Pascale,

      Vroeger voelde ik mij ook geambeteerd als er mensen binnen kwamen en het was hier niet te doen, maar nu denk ik.
      Hoe kun je anders een beetje 'leven'.
      Een slaafje zijn van je huishouden is het laatste wat ik wil.
      Tim heeft daar wel nog erg last van hoor. Die durft soms iemand niet binnen laten haha, maar ik ben daar al een tijdje over.
      Met de poetshulp is het hetzelfde. Ik poets en ruim nooit meer op voorhand op. Ik probeer alleen de keuken een beetje deftig te laten zijn en de badkamer opgeruimd (zie: was van de vloer :-)). Maar de poetshulp komt om een hulp te zijn hé. Niet om efkens een dweilke uit te slaan.
      Iris zal vermoedelijk voor maatschappelijk werk kiezen :-).
      Liefs.

      Verwijderen
  2. Ja lekker he de was aan de lijn. Hier is het momenteel oppassen met de boeren die gier uitrijden. Dan doe ik het liever in de droger. Gelukkig is hetvmaar een paar weken.
    Heerlijk zo'n koelkast vol. Het is inderdaad nodig. Fijn dat Lies weer opknapt en die Mats heeft het lekker warm met die laarzen aan. Mooie foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zo'n tafel vol kinders :)
    Ken je het boek "Gezin XXL" al?
    "Kroostrijk" kennen wij in Nederland als "Kinderrijk". We bladeren het graag door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Sandra. Dat boek kende ik nog niet neen. Maar ik ga het vandaag bestellen. Bedankt voor de tip.
      Hoe is het met je jongste?

      Verwijderen
    2. Leuk dat je het bestelde!
      Onze jongste is een dotje <3 en zoooo zoet.

      Verwijderen
  4. Wat een leuke foto met die uggs. Ik heb ze ook. Ze zijn inderdaad lelijk maar zitten zooooo fijn!

    Dat boek ga ik zeker opzoeken in de bieb.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)