Relaxed op vakantie

is de titel van het boekje dat ik vandaag in één dag uit las en geschreven door Ingrid Meurs.
Ik kocht dit boekje gisteren samen met de gezelschapspelletjes en nog wat zwemgerei. Het is een heel leuk en vlot leesbaar boekje over hoe je van je vakantie volop kan genieten voor, tijdens en na!
Voor mij was zowat alles wat er in stond niets nieuws onder de zon.
Maar het boekje dat ik uitlas tijdens het wachten (vandaag bij de tandarts een uur en nog eens een uur in de garage) herinnerde mij wel aan 2 dingen die ik anders misschien toch vergeten zou zijn. 1)De ziekenfondspasjes moet ik morgen nog in orde maken en 2) het picknickdeken, plaids en tafellaken moet ik nog klaarleggen. Dat neem ik anders ook mee, maar nu was dat toch nog niet in mijn gedachten geweest.
Wel een leuk boekje voor wie het op vakantie gaan altijd nogal chaotisch verloopt of het niet lukt om te genieten.
Heel verrassend was ook dat er op het allerlaatste nog heel wat zinnen gewijt werden aan Marie Kondo. En ik haalde er ook alweer boekentips uit.

En verder hier ten huize.
Het gezin is weer voltallig.
Gisterenavond laat eindigde het Chirokamp dan toch (na uren vertraging: negen uur in plaats van vijf uur) en zakken vol vuile was kwamen weer mijn richting uit en de kinderen waren heel moe, maar vol verhalen.
 En ook een paar teken kwamen mee naar huis. Die zijn ondertussen verwijderd net als een verloren gelopen luis.

En overmorgen is het dan zover.
Dan is er de zomerreis met het gezin en dan hebben we vakantie.
Dat betekent vooral dat de man totaal niet zal werken en de kinderen hun Gsm's en dergelijke links gaan laten liggen omdat er ginds geen Wifi is.
Dit lukt alleen in het buitenland bij ons.

Dat betekent voor ons dat we meer 'echte' tijd met elkaar gaan doorbrengen en gezelschapspelletjes zullen spelen, pingpongen, lezen, zwemmen enzovoorts. Ik sleur dat mee en het moet echt mee! Meer dan kleren nog.

Dat betekent dat niets echt moet behalve eten en drinken.
Voor mij betekent het veel lezen en elke dag zwemmen.
Ik sleur niet alleen een hoop lectuur mee, maar met de boeken erbij die de kinderen ook mee nemen kunnen we een boekenwinkel beginnen. Voor de ene zijn dat boeken, voor de andere strips of kleurboeken.
De valies van de man, mij en de vijf jongsten staat klaar en alles zit in één valies ! Al een week op voorhand heb ik kledij opzij gelegd voor op vakantie. En de valies zelf is al klaar sinds gisteren.
Omdat we met zoveel zijn en maar 2 auto's beschikbaar hebben dient de bagage qua kledij wel beperkt te worden.

De Id's werden aangevraagd op 1 juli en ben ik vandaag gaan ophalen.
De laatste tandartsbezoeken zijn achter de rug.
Met de auto ging ik nog eens in de garage langs voor een laatste check up. De verzekering en de assistance is allemaal in orde.
In de apotheek kocht ik vandaag nog aan te vullen medicatie. Ik sleur overal mijn roze doos mee :-).
Er wordt nog ijverig gewassen ondertussen. De chirokleren kunnen bijvoorbeeld geen 14 dagen blijven liggen of ze zijn rot.
 En opgeruimd want we willen een beetje opgeruimd vertrekken.
Dat is gewoon fijner wanneer we terug komen.
Het vakantieadres is afgedrukt en de route ook en de overnachtingen onderweg ook. Heel relaxed.

De sandwichen (50 stuks)voor onderweg zijn besteld bij de bakker.
Die worden vrijdag om 7 uur opgehaald en gesmeerd voor onderweg.

Het enige dat ik morgen nog moet doen is de CM pasjes gaan ophalen en de huurauto.
En de auto laden we in de dag voordien.
Ook maak ik morgenavond het eten voor vrijdag onderweg.
Dat zijn niet alleen sandwichen, maar ook vegetarische pasta. Het is dan wel koud op te eten.
Tanken deed ik al.
En misschien dat ik toch maar nog naar de boekhandel ren om een boekje Nederlands-Spaans en ook dat boek van Thich Nhat Hnah. Adem in, adem uit is de titel.

Nog een paar kleine tips voor wie met de auto reist en op luilekkervakantie gaat:

-Vertrek uitgerust en zorg dat je dag voor de reis bijna niets meer te doen hebt.
Vertrek beter niet 's avonds of 's nachts, maar gewoon op een normaal uur 's ochtends.
Rijd best niet door in één ruk wanneer je meer dan 1000km moet rijden. Wij deden dit al twee keer in het verleden en het was twee keer een ramp. Nu stoppen we dus regelmatig wat ook een feest is want telkens picknicken en we slapen onderweg één keer. .
-Sleur voldoende animatie en boeken mee ook al neemt dat plaats in.
-Neem een picknickdeken mee om onderweg op te eten en ginds ook handig is bij een uitstapje of wandeling en een tafellaken voor ginds op de tafel is ook altijd gezellig.
-Bedenk tijdig wat je onderweg gaat eten en drinken en zorg voor lichte maaltijden. En als drank neem je best gewoon water. Bij gesmos droogt dat gewoon op en het is nog supergezond ook.

Dat er toch een beetje stress komt bij kijken hoort erbij. Zo kreeg ik vandaag voor het eerst sinds lang weer hevige hoofdpijnen. Maar ach. Dat gaat wel weer over.

Ik heb er echt wel zin in!

Prettige vakantie.

 Of je nu thuis blijft of ergens heen gaat maakt niet uit. Elke dag kan een beetje vakantie zijn. Doe gewoon een tikkeltje anders voor een keertje. Ga eens picknicken! Bezoek eens een klein stadje. Volg eens een wandelpad. Slaap eens in je tuin in een tent.





Reacties

  1. Een heeeeel fijne deugdelijke vakantie .Dat al de batterijen mogen opladen als ze dan al leeg waren.
    Heel veel plezier en kijk nu al uit naar het blogje nadien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh, gelukzak! Bij ons zit het er al op, helaas. Geniet ervan, maar dat zal zeker lukken, als ik je zo lees. En veel zal er niet mis kunnen gaan, puike voorbereiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een heel fijne vakantie met je gezin,geniet groeten debora

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel veel plezier samen en een goede reis toegewenst met natuurlijk veel zon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijne vakantie , geniet er maar van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel plezier hier ook nu voorbereidingen en zondag met tien richting Spanje ,oudste gaat voor eerste keer niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijne vakantie!
    grtjs Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)