Zalm met olijven/noten en tomaatjes in de oven

Dit recept is te goed om niet te delen.
Ik maak regelmatig iets uit de boeken van Pascale Naessens.
En ik ben ook fan van haar meubels en keukengerei.

Ik maakte ook weleens iets dat absoluut niet in de smaak viel uit haar boeken(rode koolsoepje), maar de meeste dingen van haar konden hier op heel wat enthousiasme rekenen.

Vandaag maakte ik:

Zalm met olijven-pistachetapenade en tomaatjes.

Nodig voor 8 tot 10 personen:

-Ongeveer 1,6 kg zalmfilet
-150 gram groene olijven zonder pit
-100 gram pistache noten
-dille
-kersttomaatjes op een trosje (ik nam 2 pakjes mee uit de winkel, maar 3 zijn nog beter)
-tijm (gedroogd)

Doen!

-Mix de olijven met de noten en met een scheut olijfolie
-Snijd de zalm in de breedte en leg deze in een ovenschaal. Schik de tapenade tussen de zalm. Het kan wat weinig lijken, maar niet iedereen is zot van olijven en noten dus dan is het hier juist gepast.
-Leg de tomaatjes in een ovenschaal. Kruid met zout en peper en gedroogde tijm en giet er wat olijfolie over.
-Zet samen 15 à 20 minuutjes in een oven van 180 graden. Ik deed het 20 minuten!
-Doe er achteraf Dille op.

(Ik deed er nog wat rijst bij want voor sommige in ons gezin is het iets te weinig, maar dat hoeft dus niet)

Pascale zegt zelf dat het één van haar lievelingrecepten is: lekker, eenvoudig, snel en mooi op tafel. En dat is het ook!!
Dat kan ik alleen maar bevestigen.

Super recept dit.
Helaas geen foto van mezelf. Daar had ik de tijd niet voor en het had nooit deze prachtige foto kunnen zijn...
Maar zo ziet het er dus ongeveer uit.

Reacties

  1. Heerlijk ziet het er uit. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmmmmmmmmm heerlijk ... wel dat was ook mijn eerste reactie: 'amper 1.6 kg zalm voor 8-10 pers???'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 1,6 kg zalmfilet gekocht en ik heb zeker nog 400 gram over...Ik heb nu wel hele kleine etertjes. De jongens van 7 en 8 eten ongeveer 100 gram en de kleintjes 50 gram. Ze mogen meer eten, maar eten niet meer ;-). De oudste kinderen en ik hebben wel ieder 200 gram op. In het boek van Pascale staat 180 gram per persoon. En dat blijkt hier wel te kloppen. Ik had 1,2 kg nodig voor 3 volwassenen en 8 kinderen.

      Verwijderen
  3. oeee klinkt goed ik ga t zeker eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm, lekker zeg! Ik houd van zalm, en het is nog gezond ook.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Hoe is 't?