Verloren maandag, Driekoningen en andere feestdagen


De eerste zondag na Driekoningen is het dus Verloren maandag in het Antwerpse. Dan worden er worstenbroodjes en appelbollen gegeten tot je niet meer kan. Twee jaar geleden wist ik als Oost-Vlaamse niets van deze traditie/feestdag af, maar vorig jaar viel het me op dat onze bakker op deze dag WEL open was en dat er gigantische rijen stonden aan te schuiven. Nu weet ik het dus en ook waar de verloren maandag vandaan komt. Hier kun je lezen waar deze traditie vandaan komt. Het was dus smullen deze middag. Alles lekker warm en vers van bij onze bakker.

Afgelopen weekend kon je dan weer bij de weekendkrant Het Nieuwsblad (dat ik dan voor één keertje wel koop)de kalender van madame Zsazsa verkrijgen. Aangezien haar plaats op onze paal in de keuken goed gebruikt werd hangt hij er ook dit jaar te pronken. Het is een echt een toffe kalender met weetjes en tips en zie Verloren maandag is ook op de kalender verdwenen.

Ons kinderen beleefden afgelopen woensdag veel plezier aan Driekoningen zingen. (De gelijkenis met de tekening van de Madame is toevallig. Ons kinderen zongen woensdag al, de kalender had ik pas zaterdag :-))
Het is dan ook mijn bedoeling om in 2016 zulke dingen meer te beleven, te vieren en zeker niet de oorsprong te vergeten van al deze feestdagen. Want: weet wat je viert !
Het lijkt me ook fijn om ook aan gewone dagen aandacht te besteden zoals Gedichtendag. Maak eens zelf een gedicht die dag!
Fijne verloren maandag nog.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)