Ovenschotel met balletjes

Deze ochtend had ik niet gedacht dat ik 's avonds zou koken want ik stond miserabel op. Hoofdpijn, buikpijn (en het bijhorende toiletbezoek om de 10 minuten plus maandelijkse P), pijn in mijn been (het trekken van het bloed), gewrichtenpijn en het lukte me amper rechtop te lopen. Ook hing ik regelmatig alles wat er in ging uit te K.
Dus het ging niet zo best, maar het lukte toch met heel veel moeite om de kinderen klaar te krijgen voor school en opvang.
En gedurende de dag kwam ik er beetje bij beetje door.
Zo tegen een uur of twee in de namiddag ging het al veel beter al voel ik het nu wel: MOE !

Toch deed ik best nog veel vandaag (ritje kringloop en nog wat opruim) en had ik toch zin om te koken.

Dat werd dus een Ovenschotel met balletjes.

Nodig voor acht tot tien personen:

- 1 kg varkensgehakt (ik nam het gehakt van deel een varken
-1 kg aardappelen
-200 gram peultjes
-1 ui
-400 gram mini tomaatjes
-2 eieren
-275 gram panama kaas (of zoiets: ik nam maar wat in de winkel en raspte hem zelf)
-oregano, nootmuskaat, tijm, boter, peper, zout
-600 ml room
-paneermeel

1)Was de aardappelen en kook ze gaar, snij ze dan in groffe stukken (als ze een beetje afgekoeld zijn).
2)Kook de peultjes (ongeveer 2 minuten) en giet af onder koud water
3)Verwarm de oven op 180° en wrijf de ovenschalen (2) ondertussen in met boter
4)Meng het gehakt me de versnipperde ui, een eetlepel oregano, halve eetlepel tijm, de eieren
 en kruid met peper en zout. Doe er dan ongeveer 50 ml paneermeel bij en meng alles goed in een mengkom tot het vast genoeg is om kleine ballen te rollen. Rol dan je ballen.
5)Rasp de helft van je kaas (ongeveer 125) door de room en doe er een beetje nootmuskaat bij
6)Leg de aardappel in stukken en de peultjes in de ovenschalen en giet het mengsel erover (ieder de helft)
7)Leg de gehaktballen erop en zet in de oven voor ongeveer 25 minuten
8)Strooi er dan de kaas over en leg de tomaatjes erbij en zet nog eens tien minuten in de oven.

Alles is hier op dus ik denk dat 't lekker was.
Om eerlijk te zijn. Het was hier net een beetje te weinig. Dus heb je grote eters maak dan ietske meer.
De kinderen hebben ook gevraagd of ik het aub nog een keer wil maken, maar ik maak niet al te snel hetzelfde.

Morgen verwacht ik een levering van Deel een koe en Koop een Kip.
Over het varken ben ik zo tevreden dat ik al een nieuwe besteld heb.
Ik vind het ook best leuk om recepten te zoeken om het allemaal klaar te maken.

Morgen vlieg ik er weer in met het opruimen.
Vandaag was noodgedwongen min of meer een rustdag omdat het lijf even niet mee wou, maar morgen gaan we door. Ik ben dus nog bezig met de paperassen :-). Morgen verwacht ik daar klaar mee te zijn. Daarna komen de Cd's en Dvd's aan de beurt, maar daar heb ik er zeer weinig van dus gaat snel klaar zijn.

Nog een fijne avond.

Reacties

  1. Onze Thijs rolde trouwens de balletjes. Dat doen de kinderen graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ooooh Sandra,vervelend die pijnen,en als je pijnstillers neemt wordt je daar wel moe van.dikke pluim voor Thijs,want een kilo gehakt is toch rollen,hee voor da ventje.het ziet er heel lekker uit!en je opruimwoede werkt aanstekelijk,ben vandaag ook begonnen in mn paperassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel beterschap, hoop dat je er morgen terug een beetje door bent! De ovenschotel ziet er lekker uit k ga dat recept hier ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die schotel ga ik ook eens proberen, met kipgehakt dan. Veel beterschap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)