Hoeveel kost den OTTO ?

Hoeveel kost dat eigenlijk: onze auto?

Onze auto is van het merk Volvo XC 90. Niet meteen de goedkoopste, maar rijden doet deze auto zeer goed en ik voel me op de autostrade tussen de vrachtwagens veiliger dan met een kleinere auto.
Ondertussen is hij drie jaar in ons bezit. Er kunnen 7 personen mee in deze wagen.

We hebben hem CASH gekocht dus daar hebben we geen lasten meer van.

Maar wat zijn de huidige kosten aan deze wagen?

Per maand:

Verzekering: 95 Euro
Diesel: 150 Euro gemiddeld
Verkeersbelasting: 116 Euro
Garagekosten in 2015 tot hier toe : 275 Euro

Ik weet niet of er nog iets is waar ik rekening mee dien te houden.
Dit zijn de dingen waarvan ik weet dat ik ze moet betalen voor deze wagen.

Omgerekend dus 636 Euro per maand !

Natuurlijk wist ik al langer dat de auto zoveel kostte en bovendien is onze oudste nu ook met de auto beginnen rijden. Weliswaar met een Opel Corsa van vijftien jaar oud (CASH betaald), maar ook dienen we weer verzekering (bijna 33 euro per maand) en Verkeersbelasting  (20 Euro) te betalen. De benzine moet ze zelf betalen en tot hier toe zijn er nog geen kosten geweest, maar we hebben deze auto nog maar één maand.

Autorijden is duur, maar kan ik zonder?
Ik denk van niet hoewel we veel zouden sparen door alles met openbaar vervoer of bakfiets te doen.
Een goede bakfiets kost in aankoop ongeveer 2000 euro en een abonnementen voor het hele gezin 1000 Euro per jaar of 83 euro per maand.

Wanneer ik dit zo bereken kost de auto dus ongeveer 7632 euro per jaar voor ons.
Met de dochter haar auto erbij 8266 euro.

Een bakfiets zou in aankoop 2000 Euro zijn, maar hoelang zou je daar dan mee kunnen rijden. Laten we zeggen vijf jaar. Dat is dus 400 euro per jaar of  33 euro per maand.
Maar over onderhoudskosten heb ik geen gegevens. Iemand een idee?

En een busabonnement: 83 per maand.
Dat komt uit op 116 Euro per maand.
Laten we dit verdubbelen naar 232 euro in verband met de onderhoudskosten.

Waarschijnlijk neemt men dan ook vaker de trein...
Of wordt er eens een auto gehuurd.
Van deze kosten heb ik geen flauw idee.

En je staat niet in de file. Of komt geen agressieve weggebruikers tegen !!

Hoe doen jullie het en wat is jullie kost?
Ik kocht vandaag trouwens een fiets voor Wouter.
345 Euro.

Reacties

  1. Wij hebben maar 1 auto, waar manlief dagelijks met gaat werken. Zelf heb ik geen rijbewijs en doe ik alles met de fiets. Momenteel is het met fiets en fietskar want onze bakfiets is stuk. Wij hebben een bakfiets van Babboe, heel tevreden van ,helaas breken de spaken heel vlug. Nu staat de bakfiets als bijna 2 maand in de garage. Babboe doet of er niks aan de hand is en het onze eigen schuld is. Gelukkig kan manlief aan de bakfiets werken wat al veel scheelt want elke keer als we een monteur moeten laten komen kost ons dit 75euro, zonder werken, zonder materialen...We hebben al eens geteld, als we elke keer voor spaken een monteur moeten laten komen , kost ons dit elk jaar een nieuwe bakfiets !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ook één gehad van Babboe en heb toen ook ondervonden dat het redelijk moeilijk was om te herstellen wanneer er iets aan was omdat een paar jaar geleden de bakfiets nog niet zo populair was. Er reden er toen hooguit vijf in de hele stad.
      Nu wonen we elders en zie ik ze ook meer verschijnen. Ik vind een bakfiets ook fijner bij guur weer voor de kindjes.
      Momenteel wonen wij in een andere stad en de fietsenmaker hier heeft één merk bakfiets in drie uitvoeringen van TROY. Het voordeel hier is dat hij ze zelf kan herstellen en het maar 1,5 km van ons huis is. Ik heb ook ondervonden dat zijn prijzen eerlijk zijn. Onze dochters hebben er beiden hun fietsen al laten herstellen en dat kwam me in totaal op zo een 50 euro. Ik heb het weleens anders meegemaakt.
      Alleen denk ik dat ik niet meer zonder auto kan.

      Laten we zeggen dat het onderhoud van een bakfiets toch ook op 300 Euro komt per jaar of is dit teveel? Dan is dit 25 Euro per maand wat natuurlijk nog altijd goedkoper is dan een auto. Moest het 2000 Euro op een jaar zijn (zoals een nieuwe) is het absoluut niet zo.

      Verwijderen
    2. Manlief heeft nu ook een andere fietsenmaker gevonden die ook babboe doet. Want niet alle fietsenmakers werken aan babboe. Deze man ging zelfs een oplossing zoeken, om onze fiets te herstellen. Want blijkbaar staat de hele achterkant schuin, vandaar dat die het wiel scheef trekt en de spaken doet breken.

      Verwijderen
  2. Hoi Sandra, wij gaan inmiddels alweer 12 jaar autoloos door het leven. Destijds waren we zo klaar met die grote rekeningen die we op dat moment voorgeschoteld kregen (distributieriem die vervangen moest worden en dat soort gesnor) dat we besloten het zonder auto te proberen. En tot op de dag van vandaag gaat dat prima. We doen (bijna) alles op de fiets. Voor de wat verder gelegen bestemmingen pakken we het openbaar vervoer en in de vakantie huren we soms een auto.
    Het scheelt inderdaad enorm in de kosten. Een onderhoudsrekening van een fiets ziet er heel anders uit dan eentje van een auto !!!!! :o)!!!
    Maar goed, ik heb makkelijk praten: wij hebben maar twee kinderen en jullie hebben er een heleboel!
    Maar: toen we nog een auto hadden, konden we spontaan even de grens over lekkere Duitse broodjes halen als we daar zin in hadden. Nu moeten we dat echt plannen (auto van mijn vader vragen bijvoorbeeld) en dat spontane mis ik wel eens!!
    Zo heeft alles zijn voor en na! :o)!!!
    Groetjes, Jacomijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet bijna zeker dat ik geen auto zou hebben moest ik niet zoveel kindjes hebben. En ik wens het in de toekomst zeker te doen zonder auto, maar momenteel blijkt hij voor mij onmisbaar.

      Groetjes

      Sandra

      Verwijderen
    2. Ja auto rijden is erg duur. De afschrijfkosten kun je er ook nog bij rekenen, zodat je straks weer een andere kunt kopen. De onze is al 10 jaar maar rijd nog steeds prima. Voorlopig komt er nog geen andere, dat zal geen nieuwe zijn, dat rijden wij er niet meer af. Fijne avond.

      Verwijderen
  3. Wij rijden 2 kleinere auto's. Man heeft een auto nodig voor zijn werk. Een Toyota op gas. Ik rijd een Toyota Yaris op benzine voor op en neer naar school. Past net. Aangezien oudste 3 zich per fiets vervoeren. Vakanties doen we met 2 auto's. Deze constructie is voor ons financieel het voordeligste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je met velen bent denk ik dat de auto soms inderdaad voordeliger is. Moest ik nu de auto nemen waar onze dochter nu mee leert rijden (Opel Corsa)zou dit niet zoveel kosten, maar we passen er net niet in. Het zou dan komen op ruw geschat 1000 Euro per jaar (zonder garagekosten). Toch wel een groot verschil met de Volvo :-).

      Verwijderen
    2. En toen kochten we toch een grotere auto, namelijk een 9persoons bus. Toch wel tof met zijn allen op stap te kunnen. En vooral fijn dat ik weer met de hele bende op stap kan :)

      Verwijderen
    3. Een grote auto is momenteel gewoon veel praktischer in een groot gezin. Veel meer boodschappen en kinderen die altijd wel ergens heen gebracht moeten worden omdat ze nog te klein zijn. Ik heb maar zeven zitplaatsen, maar voorlopig trekken we toch al drie jaar 'ons plan'. We twijfelen ook vaak om toch een negenpersoonsauto te kopen. Binnenkort kan onze dochter wel rijden :-).

      Verwijderen
  4. Niet bedoeld als kritiek hoor, maar waarom betaal je de auto voor je dochter? Mijn ouders hadden de regel dat we de auto van de ouders konden gebruiken als zij die zelf niet nodig hadden. Een eigen auto moest maar wachten tot we die zelf konden betalen. Tot die tijd was het fietsen of openbaar vervoer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Zita

      Wij hadden ook gezegd dat de dochter geen auto kreeg, maar ze kon niet met mijn auto leren rijden omdat dit een automaat is en ze kon niet leren rijden met een auto van iemand uit de familie dus zat er niets anders op dan een kleine auto te kopen om haar te leren rijden, maar het is niet van haar. De autorijlessen hebben wij niet betaald, maar ze had wel een auto nodig om te leren rijden.

      Groetjes

      Verwijderen
  5. De Volvo xc 90 is duur, vooral in verbruik, ik zit toch aan 10l/ 100km met de mijne, om maar te zwijgen over verzekeringen ed maar een heel degelijke wagen voor een groot gezin. Wij hebben 6 plaatsen nodig. Ik geloof dat de nieuwere versie al een lager verbruik heeft. BMW komt van de zomer ook uit met een 7 zitter en die is toch gekend voor laag verbruik. De aankoopprijs is ook zowat de helft. Wij gaan testrijden Een wagen kan en wil ik niet missen net zoals de vaatwasser ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ina. Dat klopt. Mijn gemiddeld verbruik is ook 9,7 liter. De verzekering is hier net geen 1200 Euro per jaar, maar ik ben ook erg blij met deze wagen. Eigenlijk zou ik een veel grotere auto 'moeten' hebben want ik krijg alle kinderen niet mee. Voor familiebezoek is dat niet erg. Ze nemen dan de bus, maar op vakantie ben ik vaak alleen met hen (man is dan aan 't werk)en dan kan ik niet goed weg... Dat van BMW weet ik niet.
      Ik ben heel tevreden van Volvo en ondanks het plaatsgebrek en de grote kost kan ik de auto nog niet 'opgeven'.

      Verwijderen
  6. Ik heb geen rijbewijs. Ik kan wel rijden maar het mag niet ;-) Wij hebben een Skoda Octavia die veel minder kost dan jou auto. Mijn man rijdt er mee voor zijn werk en als we boodschappen halen en dergelijke. Fietsen koop ik tweedehands. Laatst die van mijn dochter voor 70 euro, die van mij voor 80 en die van ons zoontje ook voor die prijs. De oudste gaat met de trein naar school dat kost ons 150 euro per maand. Dat vind ik een heel bedrag. Maar toch altijd nog veel goedkoper dan een auto!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, 150 euro per maand voor de trein vind ik ook erg veel. Vanaf september gaat onze oudste ook met de trein naar school. Ik ben benieuwd wat het ons gaat kosten.
      Ik wou eigenlijk ook een tweedehands fiets kopen voor Wouter, maar hier doen we niet aan communie en lentefeesten en daarom besloot ik het geld dat zo een feest normaal kost qua kledij en eten te besteden aan een goede fiets voor hem. Voor Niels zal dat binnen 14 dagen hetzelfde zijn.
      Mijn fiets is een tijdje geleden omdat een dochter die hem leende hem niet op slot gedaan heeft. Nu heb ik zelf geen fiets meer, maar misschien koop ik er ook wel één voor mij. Ik zou misschien zou alvast de dieselkosten kunnen drukken.

      Verwijderen
    2. Mijn fiets is gestolen bedoelde ik dus.

      Verwijderen
  7. ik denk dat een treinabonnement voor studenten een 170 euro ofzo per jaar kost, hangt een beetje van de afstand af en het is dan wel een trajectkaart. (zoiets zijn wij kwijt aan het abo van mijn oudste dochter die naar Antwerpen gaat naar de hogeschool)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)