Made in ....Belgium, China, Italy, Bangladesh, Germany, India, ...

Ik genoot gisteren nog van een heerlijke dag in Zeeland. Ondanks de ferme wind ginds was het zalig.
Weer ijsjesweer dus. Ik zondigde er alweer aan.
Dagen als vandaag zijn dan weleens welkom.
Op de foto zie je de kleinste meisjes. Made in Belgium.
Al jaren bekijk ik vaak een product om te zien waar het gemaakt is en vaak is dit in China. Hebben jullie weleens geteld hoeveel spullen jullie hebben Made in China of India?
Vandaag keerde ik de Stokke eetstoelen ondersteboven. Ergens dacht ik dat het Made in Sweden zou zijn, maar er stond Made in Bulgaria. Hm. Ik ben in Bulgarije geweest en volgens mij is dit ook niet zuiver.
Ook de Kartell eetstoel keerde ik om. Made in Italy. Dat is al beter!
Van mijn favoriete eetstoel (HAY)kon ik de herkomst zelfs niet terug vinden.
 
Maar keer eens ander soort spullen om. Schrik niet hoeveel spullen er gemaakt zijn in lage loon landen waar mensen werken onder vreselijke omstandigheden. Kinderen ook.
Zelfs Belgische ondernemers/collega's wijken uit naar ginds en gebruiken Chinese vloerveren bijvoorbeeld (die wel sneller stuk zijn, maar waar ze wel goedkopere offertes door kunnen maken en meer klanten kunnen lokken want de meeste verbouwers kiezen nog altijd voor de goedkoopste stielman).
 
Ik vraag me af hoe je zoiets kunt vermijden.
Moet je elke product omdraaien en bekijken. Een onmogelijke opgave.
Vandaag ben ik schoenen gaan kopen voor twee jongens. Ik heb daar niet naar gekeken.
En ik kocht ook een cadeau omdat één van de kinderen morgen naar een feestje mag. Ook daar heb ik niet naar gekeken.
Kijken jullie daar weleens naar?
Het is iets wat ik wel zou willen doen, maar ik bedenk het altijd na een koop :-).
 
Deze courgettes zijn Made in Berendrecht (Belgium) en uit de tuin van mijn goede vriendin P. die ik voor ik naar Zeeland vertrok nog eens een bezoekje bracht. Investeren in vriendschappen zou ik ook wat meer mogen doen.
Mijn tafel die eindelijk leeg geraakte (en die ik nu ook leeg wil houden) is ook Made in Belgium. Alsook het wandrek. 100% zeker ben ik niet, maar het is wel wat ze me verteld hebben in de meubelwinkel. Dat het gemaakt werd door Belgische schrijnwerkers.
Eigenlijk zou ik het liefste Ikea vrij zijn ook :-) en enkel nog handgemaakte meubelen kopen. Of heel erg tweedehandse.
Ook op onderstaande foto zie je een grote letterkast gemaakt door een Belg. Wel nagemaakt van een foto uit een bladje.

De dressoir kocht ik jaren geleden en weet ik niet waar hij gemaakt is.
De groene stoel komt uit de kringloopwinkel en heb ik al vele jaren.

Voor kledij eigenlijk ook. Voor mezelf wil ik (buiten ondergoed en kousen)enkel nog tweedehandskledij of Made in Belgium. Tips zijn welkom op dit vlak trouwens.
Ook voeding wil ik het liefste uit de buurt, maar ik ben echt dol op blauwe bessen en de kinderen op bananen.

Mijn hoofdpijnen komen ergens van en niet alleen van de kinderen (haha).
Gisteren toen ik uit Zeeland vertrok begon het ginds te regenen. Nog net konden we een foto maken van de windmolens. Elke keer zeggen wij: 'Mooi hé?'
 En nu ben ik weer thuis. Veranderde weer dingen van plaats. En vulde weer de Cactusvaas van Serax. Ik hou van zulke speciale dingen. Ik kon niet vinden waar deze gemaakt was.
En ik kreeg gisteren een kaartje in de bus van een bloglezeres. Supertof !
Af en toe krijg ik ook een mail van een lezer. Altijd fijn. Bedankt daarvoor.
En nu is het tijd om aan de kook te beginnen. Vis!

Geniet van deze heerlijke herfstdag. Morgen is het weer zomer.

 

Reacties

  1. de vaas is geweldig cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik let er wel vaak op maar het is bijna niet te vermijden. Erg dat het nog bestaat kinderarbeid. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook windmolenfans, manlief heeft er al ééntje in de tuin staan maar er moet nog aan gewerkt worden !
    Erg hé dat made in China e.d. maar wat doe je ertegen ???? Zolang de lasten hier niet verlaagd worden ... Je kan al beginnen met groenten uit eigen land te eten hé zoals we beiden doen ;-) en geen asperges uit Peru die ik gisteren zag liggen ;-(

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)