Driekoningen (en een engeltje), de eerste Sneeuw en Verloren Maandag

Vrijdag was het weer Driekoningen (6 januari)op een ijskoude dag. Deze keer nog in de vakantie. Altijd plezanter.
We vieren dit elk jaar, maar ik wil er in de toekomst meer rond doen. Meer voorbereiding vooral. Kronen bijhouden, kopen of maken en kledij bijeen zoeken.

Eerst ruimden we alle Kerstdecoratie op. Nadien aten we Driekoningentaart van bij de bakker. De boon in de taart werd gevonden door één van de oudere dochters. Zij mocht dus beslissen wat we de volgende dag aten (dat werd macaroni met ham en kaas). Haar kroontje gaf ze door aan Mats.
's Avonds gingen Niels, Thijs, Lies en een vriendje Driekoningen zingen.
Als kind deed ik dit zelf jaren na elkaar en ik vond dat altijd heel plezant. Toen kregen we uitsluitend centjes en werden af en toe binnen gevraagd bij de mensen waar we dan wel iets te eten en te drinken kregen.
Anderhalf uur lang gingen de kinderen rond in de buurt en verkleumd kwamen ze terug. Met centjes en lekkers. Ondanks de koude vonden ze het superleuk. Echt tof en plezant.
Ook vinden veel mensen het nog altijd heel tof als kinderen komen zingen. Sommigen gingen hun eigen kinderen halen om te komen luisteren en geen enkele deur bleef gesloten.
Jammer dat bij ons niemand kwam zingen. Zo een schone traditie...
Thuis werd de ingezamelde bedelbuit eerlijk verdeeld onder de drie koningen en het engeltje.

De volgende dag was het weer feest want daar was de eerste sneeuw. Ik moest ze lang tegenhouden want anders zaten ze al buiten toen het nog donker was. De man besloot ook thuis te blijven en de zwemlessen en tekenschool waren nog niet begonnen. Een supertoffe dag alweer.
 En zo speelden ons kinderen urenlang op straat. In onze straat werd niet gestrooid. Joepie!

Op zondag was de sneeuw helaas weer gesmolten, maar de chiro ging weer van start. De man nam Mats nog mee om te gaan zwemmen en ik had was rust. Een voorproefje voor vandaag.

 
Vandaag is de school weer begonnen en dat vind ik voor een keer heel welkom. Fee heeft helaas haar eerste schooldag gemist omdat ze nog niet zindelijk is. Ze is eigenwijs ;-). De eerste van alle kinderen die niet op tijd zindelijk is. Zij mag dus nog wat extra tijd met mama en Vic doorbrengen.
De kinderen mochten kleine traktaties mee naar school om uit te delen voor de geboorte van hun nieuwe broertje. Eén vergat zelfs weer de boekentas, maar de traktaties niet hoor.
 
Vandaag is ook Verloren maandag. Dan is zelfs onze plaatselijke bakker uitzonderlijk open voor worstenbroden en appelbollen. En die zijn ook heel erg lekker! Ik kocht er voor het hele gezin. Dat wordt smullen straks.  
Ook de hobby's gaan weer start dus straks ben ik weer gewoon rijmoeder.
 
Met mij gaat het super. Ik heb amper nog last van mijn bekken en dankzij ons klein slaapkopje ben ik niet moe. Ik kan bergen verzetten. Maar ben toch wel blij dat ik nu wat kraamzorg krijg.
Je kunt je niet voorstellen hoe fantastisch het voelt om geen pijn meer te hebben. Om je bed uit te kunnen springen in plaats van cm per cm, om je auto in en uit te kunnen zonder gekreun, om de trap op te gaan in snel tempo in plaats van voetje voor voetje, om weer op je buik te kunnen slapen, ...
 

Onze Vic blijkt een kleine slaapkop :-). En ik hoop dat het zo blijft.
 
O. Ik geniet hoor.
 
Fijne 'verloren' maandag.

Reacties

  1. Letterlijk en figuurlijk een schone slaper!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd met jullie zoon! Heel veel geluk samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat leuk dat je kinderen driekoningen liepen,hier ook geen gezien maar het was dan ook barkoud,wel smulden we hier ook driekoningentaart hmmmm.goed dat je wat aan het bekomen bent Sandra,dat je pijnen verminderen.wat zullen je kids fier geweest zijn met hun traktatie voor kleine Vic op school.mooie foto's van baby Vic!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onvoorstelbaar dat je zoveel geregeld krijgt voor de andere kinderen terwijl je net een baby hebt gekregen.
    Opnieuw: petje af!
    En Vic ziet er prachtig uit, wat heerlijk dat het zo'n goede slaper is.
    Geniet lekker verder!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat het zo veel beter met je gaat!
    En Vic is een prachtig mannetje! Heel knap kindje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat het zo goed met je gaat. Driekoningen wordt hier helaas niet gevierd, dat is meer in de katholieke delen van het land. Ik vind het wel jammer, ook Sintemaarten is hier niet, maar misschien komt het ook wel omdat wij in een wijk wonen, waar veel ouderen wonen en weinig kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een lief ventje en dat hij zo heerlijk doorslaapt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)