Onze reis naar Spanje (met 12). Hola.

De heenreis was een hel (met urenlange files en een ongeval), maar Spanje was het paradijs (tot mijn eigen grote verbazing had ik dit land altijd met andere dingen geassocieerd zoals busladingen vol feestvierende en drinkende mensen en sardientjes op het strand!). Maar Spanje was zoveel meer en zoveel anders in 'het echt'. Het was de eerste keer ooit dat ik naar Spanje ging en ik ben al zowat overal in Europa geweest.
Ik hield meteen van de taal en de mensen. Van het land en van de zon en de wind.

Voor ons was het ook veel zwembadgeluk, lekker eten en veel samen spelen en babbelen.
We logeerden in een huis tussen Riudaneres en Santa Coloma De Farners in Catalonië/ Girona.
Bij zeer lieve vriendelijke mensen. Heel gastvrije mensen die oprecht interesse toonden en bezorgd waren en altijd klaar stonden met raad en daad.

We maakten een tripje naar de Costa Brava. Naar Tossa de Mar. Terwijl Tim met de jongens en Lies naar het strand ging voor een paar uurtjes ben ik de steegjes gaan verkennen, maar Tossa was mij net iets te toeristisch. Net iets te druk.

Van mezelf is er slechts een foto of vijf genomen dus nam ik af en toe een selfie.

We vierden de verjaardag van onze Thijs. Hij werd er zeven. Hip Hip Hoera met een pannenkoekentaart.
 We zaten vlakbij Santa Coloma De Farners waar we vaak naartoe gingen om koffie en chocomelk te drinken en waar we ook een keer uit eten gingen.
Wat ons opviel in Spanje was dat niets er duur was. Groenten en fruit, kledij, een koffie (1 Euro), ... veel goedkoper dan bij ons.
Ook uit eten gaan in een zeer gezellig restaurant was spotgoedkoop. We dachten zelfs dat de rekening niet klopte ! We hadden superlekker gegeten, heel verzorgd en vriendelijke bediening en met drank bij waren we 39 Euro 'kwijt' voor twee personen met voorgerecht, hoofgerecht en alle wijn en water.

Fee was soms wat uit haar doen en bleek ondertussen zeven tanden te hebben. Ook ging ze er op haar beentjes staan.

Ons huis die 14 dagen. Can Rajoler.

We bezochten ook het huis van Gala & Dali in Pubol. Een middeleeuws dorpje (zo zijn er nog veel in Spanje). Het is een landhuis in een klein dorpje met creaties van de excentrieke Dali.
 Ook op vakantie diende ik te wassen en na een uur was het droog.

Het kasteel konden we niet bezoeken. We waren daar helemaal alleen bovenaan de top. Het is het kasteel van Santa Coloma De Farners.

In het St. Salvadore park is het heerlijk toeven met kinderen. Er zijn veel speeltoestellen en je kan er gewoon picknicken. Het is vlakbij het riviertje Santa Coloma.
 Ze maakten ook radijzensoep.
 En leerden Spaans.
 Lazen tientallen boeken. Zelf las ik er zes boeken.
 En ze spetterden erop los.
 Op de terugweg reserveerde ik eten via de Roomservice. Zalig. Ik was doodmoe van de reis en het smaakte mij ongelooflijk.
En zo zijn we thuis sinds gisteren.
Hadden we 16 dagen geen weet van het nieuws en ook geen Wifi. Alleen het zwembad, boeken, spelletjes en elkaar.
Het was fijn en het mag nog in de toekomst.
Spanje veroverde mijn hart.
Ik kreeg wel een brok in mijn keel toen ik België opnieuw binnen reed. Misschien ben ik toch meer Belg dan ik dacht ;-).

Voornemens de komende maanden:

Spaans leren !

Adios.

1. Hoe regelen jullie dan praktisch jullie vervoer? Het zag er een geweldige vakantie uit!!!!

1. We zijn al op verschillende manier op reis gegaan. Allen met de Thalys, met één auto en een deel met de Thalys, met 2 auto's, met het vliegtuig, ... Dit jaar kozen we om met onze eigen auto te gaan plus een huurauto (gehuurd in België omdat dit goedkoper bleek). De rit naar het Zuiden is niet aangenaam met zoveel kinderen. De terugreis verliep vlot, maar de heenreis was vreselijk.
      Moesten we het nog doen overweeg ik opnieuw met de trein te gaan ook al is het langer sporen. Met de auto heb je veel stress en moet je voortdurend geconcentreerd blijven. Ook als je stopt want je moet de kleine kinderen in 't oog houden :-). Bovendien hou ik niet van het lange rijden.

Verwijderen
  2. Wilt ge nu wat weten... wij hebben vorig jaar met twee families het huis naast dit gehuurd! Toen werd het gehuurd door een engelse vriendengroep, lawaaierige kerels, maar wel fijn voor onze pubers! En idd Spanje is spotgoedkoop, ook de supermarkt, ben ik erg van geschrokken. Dit jaar hebben we gehuurd in Portugal, dat is een pak duurder dan Spanje hoor. Ik ben vorig jaar wel geschrokken hoe arm de mensen daar nog leven, je ziet dat het land nog echt in crisis is, veel leegstand, in de steden veel bedelaars...
    Wij zijn wel niet met de auto naar daar gereden. Wij hadden voor ons hele gezelschap (14) zeer goedkope vluchten geboekt via Ryanair op Girona en daar 3 auto's gehuurd. Was heerlijk ontspannend. De hele reis naar het zuiden rijden proberen we te vermijden. Ik heb MS en als ik dat moet doen is de vakantie al om zeep nog voor ze begonnen is. Bovendien hadden we uitgerekend, als je aan goedkope vluchten geraakt, is het amper duurder dan zelf rijden, want dan zit je nog met peage en overnachtingen e.d.
    De foto's zien er zalig uit! En jij ziet er zo goed uit zeg!

1. Dat is heel toevallig :-).
      Ik schrok ook wel dat het zo goedkoop was. Maar het begon me plots te dagen waarom zoveel mensen naar Spanje gaan.
      In Frankrijk heb ik me vorig jaar blauw betaald in de supermarkt. Daar is het nog duurder dan bij ons, maar Spanje is veel goedkoper.
      En ook op de marktjes. En op restaurant.
      Je merkt inderdaad dat het land in crisis is.
      Bij het rijden heb je inderdaad al die tol en de diesel en wij hebben ook twee maal in een hotel overnacht (op en af)en ja: dat loopt aardig op, maar in één ruk rijden had ik echt niet zien zitten. Het fijne is wel dat je een heerlijk bed krijgt, service en rust die je broodnodig hebt.
      In het laatste hotel was de service echt TOP.
      Volgend jaar overweeg ik opnieuw te gaan sporen.
      Vliegreizen wil ik liever niet doen (maar we hebben al meermaals gevlogen in het verleden: de laatste keer wel negen jaar geleden)uit milieubezwaar. We zijn drie jaar geleden zelfs naar Bulgarije gereden met de auto :-).
      Maar dat is wel het maximum (2400 kilometer).
      Aan volgend jaar denken we nog niet. Misschien houden we het eens lekker dichtbij.

Verwijderen
  3. Leuk dat jullie zo genoten hebben.wij verblijven meestal in Rosa's op hotel dit jaar waren we te laat kwa boeking en zijn we naar loret de mare geweest daar vond ik t redelijk duur in de winkelstraatjes op de markt enz ook razend druk.hadden een reuze hotel maar de omgeving viel tegen.ik moet altijd iets boeken waar vanal kan tja lftd van 27 tot 4 jaar .

1. Lloret de Mar lijkt me nog helemaal anders dan Tossa de Mare. Ook qua bouw langs de kust. Het is daar echt massatoerisme. Naar Tossa gaan ook veel Spanjaarden en het is er ook duurder dan in het binnenland.
      Met zoveel kinderen is het altijd wat zoeken om iets leuks te vinden voor iedereen. Deze keer hadden we geluk want er was voor klein en groot wat te doen. Onze oudste meisjes zijn ook met hun drie een dag naar Barcelona geweest. Dat is prima te doen met de trein. En daar is het ook duurder.
      Maar het binnenland is toch helemaal anders vind ik dan de kust. Je plukt de toeristen er ook altijd wel uit :-). Zo waren wij gaan eten en man en ik zegden tegen elkaar: 'Toeristen. Nederlanders.' En ja hoor. Nederlanders ;-). Belgen zagen wij amper in het binnenland. In die zestien dagen één andere Belgische mevrouw. Riudaneres is ook prima gelegen voor trips naar Barcelona, Figueres, Girona. Maar ook sommige mindere bekende badsteden.
      Ik ben redelijk enthousiast over Spanje dezer dagen :-).

Verwijderen
    2. Inderdaad Sandra dat is bij ons ook altijd de moeilijkheid,meestal gaan wij ook met 12,nu deze keer met 10,en iets perfect vinden is.toch moeilijk moet ook nog betaalbaar blijven he.wij denken volgend jaar ook korter bij huis te blijven alleen is het dan hopen op goed weer.

4. Wat zag dat er een zalige vakantie uit!Ik had ook steeds een hele andere mening over Spanje maar na jouw verslagje moet ik die toch herzien.Staat hier dus zeker ook nog eens op het programma.

Liefs,

liesbeth

1. We kennen Spanje misschien net iets teveel van grootouders die met bussen naar ginds gingen of van in de media (zie Costa, Salou, Benidorm, ...).
      Tim wou vooral nog eens naar Spanje want hem was dat daar goed bevallen. Ik hield de boot af. Spanje? Toch maar niet.
      Maar ik ben helemaal OM nu. Je hebt er ook Dali en Gaudi met hun creaties en prachtige badsteden. Niet alleen de populaire.
      En je kan er zeer lekker eten.
      Zeker eens doen dus.

Liefs,

Sandra

Verwijderen
  5. Fijn dat jullie hebben genoten en weer goed zijn thuis gekomen. Dat van die was is herkenbaar. Als je met een caravan gaat vind ik dat erg fijn. Hier duurt het veel langer of het regent. In Spanje regent het veel minder en het klimaat is ook veel fijner dan hier.

1. Het klimaat is natuurlijk ook lekker. Altijd zo een 30 graden, maar meestal met een windje erbij zodat je niet smelt.
      Vandaag was het hier ook warm, maar zonder windje.

Verwijderen
  6. Wat heerlijk! En wat fijn dat jullie weer goed thuis zijn!

1. Thuiskomen was een hele opluchting. Gezond en veilig.
      Volgend jaar hou ik het met de hele kroost dichter bij huis :-).
      Er gaat niets boven thuis.

Verwijderen
    2. Ik vind het reizen spannend. Al houd ik er enorm van. Maar ik ben altijd bang dat we een ongeluk krijgen of iets anders akeligs. Zo dubbel.