2 spinazie recepten die lekker en veggie zijn.

Toen er vorige week spinazie in het groentenpakket zat was het niet lang nadenken wat ermee te doen.
Er zijn veel recepten met spinazie.
Maar vroeger maakte ik bijna uitsluitend spinazie met petat en champignons en spekjes ertussen. Ook superlekker, maar andere recepten vallen ook in de smaak.

Voor de kinderen maakte ik een vegetarische spinazielasagne voor ongeveer 4-6 kindjes.

Nodig: 500 gr spinazie, lasagnevellen, pijnboompitten, knoflooktenen (2)champignons 250 gram, 1000gr passata,1 courgette, 150 gram gerasptekaas, boter, peper/zout, tijm en tot slot 200 gram groentenbouillon.

Wat doe je:

1) Verwarm alvast je oven op 225 graden
2)Rooster in een kleine pan ongeveer 25 gram pijnboompitten. Voortdurend omroeren.
3)Snij de courgette in dunne plakjes en leg de teentjes klaar op te persen
4)Neem een sauteerpan en pers de knoflook in de pan en laat 2 minuten fruiten op laag vuur.
5)Voeg de champignons en de courgette erbij en bak 4 minuten. Voeg ook al peper en zout toe.
6)Doe de spinazie in kleine stukjes en doe het in de pan om te slinken. Voeg nadien de passata , bouillon en tijm toe. En maak het warm in een paar minuten.
7)Vet een ovenschaal in en doe dan als volgt. Eerst saus, dan een lasagnevel, dan saus, .... tot bovenaan. Afsluiten met saus. Dan de kaas erover en de pitten.
8)Bak 20 minuten in de oven.

Zet het 10 minuten op tafel en alles is OP.

Verder maakte ik voor Tim en mezelf iets uit het kookboek Puur Herfst van Pascale Naessens.
Het was de eerste keer dat ik dit klaarmaakte, maar ik heb mijn vingers afgelikt. Zo verschrikkelijk lekker.
En bovendien is het snel en supermakkelijk om te maken.

Nodig voor 2 personen: 300 gram spinazie, 3 of 4 tomaten, kurkuma, fetakaas 250 gram en zwarte peper, olijfolie

Eerst snij je de tomaten in stukjes en stooft dit in wat olijfolie in een pan.
Na een paar minuten laat je de spinazie er in slinken en doet er dan wat kurkuma (een koffielepel).
Nadat de spinazie is geslonken laat je er ongeveer 200 gram fetakaas verbrokkeld in smelten. En roer je goed om. Nadien nog eens goed peperen.

En dan is het klaar. De overige fetakaas kan je dan verbrokkelen op het lekkers.
Zeker eens maken !

Ik bereid me voor op de woensdag. Die beloofd vol te worden met een tornooi en een feestje en kindjes. Gelukkig komt A. me helpen met het vervoer en de opruim.
Grappig hoe elke hulp ook anders te werk gaan.
De ene verzet de stoelen amper, de andere zet ze in de woonkamer en nog een andere zet ze gewoon OP de tafel. 't Heeft wel iets : dat laatste !

Ik geniet nog even van de ochtendrust ;-).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)