Een naam voor het kind blijkt een hele opdracht

Een naam is o zo belangrijk. Je draagt die heel je leven mee.
En een naam is ook zo persoonlijk.
Terwijl de ene ouders gaan voor de meest originele naam gaat de andere voor de meest populaire.
Xenos of Milan bijvoorbeeld. Paris of Ella.

Wij hebben geprobeerd om te kiezen voor niet al te populaire namen die we toch mooi vonden en bij ons gezin pasten. En ook passend bij de lange familienaam. Dat is min of meer gelukt. Al is het wel een geluk dat we na Mats verhuisd zijn want in deze buurt hoor je Mats amper terwijl dat in onze vorige gemeente een populaire naam is (hij zit daar wel nog op watergewenning en er zijn vier Matskes). De andere namen van onze kinderen hoor je hier ook niet.

Er zijn ondertussen al zowat 100 namen gepasseerd. Van Bent tot Leo tot Sil tot Cis en Vic bleef voor iedereen de beste. Maar er blijven hier maar Vickes geboren worden en ja. Ik vind dat een hele mooie naam, maar hij is momenteel te populair naar mijn gevoel. Ook de man kon maar geen naam vinden die Vic kon vervangen.

Tot vandaag!
Ik smeet Jan op tafel. Naar mijn beide grootvaders.
Die naam stond jaren terug op onze lijst op één, maar werd om een persoonlijke reden geschrapt.
Ondertussen vinden we dat het wel kan.

Ik vind Jan minder mooi dan Vic. Vic bekt hipper, mooier, ....Jan is veel klassieker en niet populair. Maar toch lijkt het ons een goede naam om je leven mee te leven.

Jan dan maar? De twijfel blijft...

Vandaag naar de manicure geweest en nadien gaan lunchen met de man.
Nadien weer liggen piekeren over de naam.

Reacties

  1. Mijn oudste zoon noemt Milan, wij vonden het een mooie naam. Nadien bleek, dat Milan de populairste naam van 2004 was. Ondanks de populaire naam van 2004 was hij de enige van de kleuter en lagere school met die naam. Zelfs nu in het middelbaar is hij de enige Milan in zijn klas.
    Mijn middelste zoon heeft een veel voorkomende naam , maar de schrijfwijze maakt het uniek.
    En mijn jongste telg heeft een niet zoveel voorkomende naam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een Vic ;). Ja het is wel een populaire naam maar ooo zo mooi! Volg gewoon je gevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ga voor Vic zou ik zeggen!!
    ik denk dat je alleen twijfelt omdat meer mensen deze naam gekozen hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon gaan voor Vic als dat is wat je het liefste hoort, misschien krijg je anders spijt. Het mag een kind van zijn tijd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoorde hier pas van een Vinz die geboren is, is dat nog wat? Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken een kind dat Yann heet, het klinkt hetzelfde, maar ik vind het heel mooi geschreven
    Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jan wat een geweldige naam.
    Een echte jongens naam.
    Ja ik houd er van

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sam? Ben? Jannes? Han? Sem? Bert? Staf? Cas? Kas? Toon? Bas? Stan?
    Of gewoon inderdaad Vic. Mooi, kort en krachtig. Een winnaar! 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk ook: de naam die je voelt, eerder dan de naam waarover je al teveel moet nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Cas? Een beetje in de trend van Vic ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het blijft moeilijk, je hebt nog even tijd om na te denken.
    Luc, Ties, Tijn, Jens,Jesse,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 'Stan' past misschien ook in het rijtje?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vandaag is onze Jan net zeven geworden, het meer dan stralende lichtpunt op een rare dag. Ik kan dus niet anders dan supporteren voor zijn naam. Wij hebben hem indertijd gekozen omdat we een korte krachtige tijdloze jongensnaam zochten én dat je hem af en toe even makkelijk hard door het huis kan roepen is mooi meegenomen :) Jan for president dus! (maar kies vooral waar je je zelf goed bij voelt!)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dag Sandra , na lang verlangen en veel verdriet is 14j geleden onze zoon: Victor-Jan geboren op 23 december een maand te vroeg dus na alle
    verdrietige kerstdagen had ik nu een fantastisch KERSTKADOTJE de laatste tijd verbeterd hij mij ; KERSTKADO ja want hij is groter aan het worden dan ik !! dus Victor is prachtig (staat voor victorie en Jan is prachtig en de naam van mijn man , zijn papa....
    lieve groet vanwege de puberende 47 jarige hihihi Jezebelle
    PS mijn dochter heeft ook een bijzondere naam , van beide kinderen moet ik dus nooit ergens de familienaam bijschrijven ! simpel !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)