Fiets versus auto

Kun je na drie dagen fietsen al het grote verschil zien tussen auto rijden en fietsen.
Financieel, op tijdsvlak en gevoel voor jezelf.
Ik zeg nee!

Wat de centen betreft kan ik ondertussen vertellen dat onze Volvo XC 90 ons alles inbegrepen zo een 700 euro per maand kost (en dat is dan nog zonder de aankoopkost. Wanneer ik die verreken kom ik op 400 Euro extra uit). Voor de Nissan Micra weet ik ondertussen dat verzekering en verkeersbelasting en benzine neerkomt op 101 Euro per maand (maar dit is zonder onderhoud en aankoopkost (2000Euro) die in dit geval te minimaliseren is). Wat het onderhoud gaat kosten van de Micra weet ik niet, maar wellicht gaat dat niet zo hoog zijn als de Volvo. Bovendien heeft de Micra nog maar 13000 km.

De afgelopen drie dagen heb ik in totaal 39 km gefietst naar school en terug, naar de opvang en terug en boodschappen gedaan.
Ik heb ook eens 92 km met de auto gereden naar Gent UZ en terug. Met drie kinderen.
Normaal gezien zou ik die 39 km ook met de auto gedaan hebben en ik schrok van het aantal kilometers.

Kostprijs op die drie dagen auto rijden qua verbruik: 10 Euro plus parkeerkosten 2,50 Euro.
Met de fiets: het opladen van de batterij wat ik niet kan inschatten.

Wat de tijd betreft deed ik met de fiets over alles wel langer natuurlijk. Naar de opvang fietsen en naar school is al gauw 1 uur (met het stoppen erbij) en met de auto is dit een half uur.
Uiteraard is naar Gent met de auto veel sneller dan met het openbaar vervoer en wellicht ook goedkoper. Ik zou de auto niet kunnen missen.

Maar ik genoot wel van het fietsen. Het is heerlijk om te fietsen. Stel dat ik 50 km gefietst had in plaats van de 39km dan heb ik toch 5 euro uitgespaard. Op een week is dit misschien 10 Euro of 40 Euro per maand. Enkel door de fiets te nemen.
Ik ga alleszins blijven noteren hoeveel ik fiets en auto rij.

Dat die auto zoveel kost blijft een doorn in mijn oog, maar voorlopig kan ik de man niet overtuigen om een zuinigere wagen te kopen. Het is te zeggen : hij wil wel een auto die minder kost, maar hij is een man hé. Hij moet met die auto durven rijden ;-). Ik heb minstens zeven plaatsen nodig al zal ik vaak maar met drie of vier kinderen rijden. De plaatsen heb ik alleen nodig om naar de camping te toeren en soms bij de zwemlessen (maar ook niet altijd).
Ik ben nu op zoek naar de zuinigste zevenzitter die ook niet veel kost in aankoop.
Hebben jullie een idee welke auto dat is?
Een Fiat Doblo misschien?

Zelf ben ik nu vastbesloten om alleen nog maar de fietsen. Ik denk al aan een reserve fietsenpark :-).
Een andere auto is trouwens ten vroegste gepland voor augustus-september als ik mijn invest plan uitbetaald krijg.

Met welke auto rijden jullie?

Reacties

  1. Misschien staat er wat bruikbare informatie op www . 7zitter . nl ?
    Wij rijden zelf in een 8 persoons busje die als camper te boek staat (omdat er een keukentje inzit en er een hefdakje op zit) waardoor we maar een kwart van de wegenbelasting hoeven te betalen. Dit is voor ons erg voordelig. Misschien is er in Belgie ook zo'n regeling?
    Groetjes Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die website ben ik inderdaad tegengekomen.
      Ik denk dat je hier vooral voordeel doet door een goedkopere auto te kopen die zuinig rijdt en waar je uiteraard niet veel verzekering en verkeersbelasting voor moet betalen. Een dure auto heeft bijna altijd ook een hoge verzekeringspremie. Ik betaal 1100 euro voor een Volvo van 10 jaar en 385 euro voor een Nissan Micra van acht jaar. Voor de Volvo is het 587 euro verkeersbelasting, voor de Micra 234 euro. Maar vooral de onderhoudskosten zijn hoog. Voor de Volvo 3300 Euro ongeveer 2 jaar geleden en voor dit jaar 2500 euro, maar daar komt nog bij want hij moet binnenkort naar de schouwing. Een kleinere auto geeft ook minder hoge facturen voor onderhoud. Een Nissan is te klein voor ons gezin. De plaatsen heb ik nodig. Groetjes.

      Verwijderen
  2. Dacia Logan: prijs/kwaliteit: top, zuinig/milieuvriendelijk: flop

    Wij rijden ermee ... om de eerste reden: het moet haalbaar zijn in aankoop ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dacia zie ik heel veel rijden :-). Ze hebben ook een zevenzitter: de Lodge geloof ik en die is vanaf 16000 Euro.

      De aankoopprijs is belangrijk, maar ook wat hij uiteindelijk gaat verbruiken. De diesel/benzine is nu wel fors gezakt. Ik heb voor een volle tank nog wel 90 euro betaald en dat is nu 65 ofzo.
      Maar of je 5 liter of 10 liter verbruikt per 100 kilometer maakt ook een verschil.

      Verwijderen
  3. Ik kocht 7j geleden een tweedehands Citroën berlingo, benzine, 1400cc, voor 6500 euro. Die was toen een goeie 2,5j oud.
    Ik heb die auto beroepsmatig niet nodig, woon op 2km van een stad en werk ook in die stad. Kinderen gaan naar school op 250m van onze deur.
    Dus die auto is eigenlijk je reinste luxe voor mij. Ik worstel daar ook soms mee, of ik die niet beter zou wegdoen.
    Qua kosten komt dat ongeveer overeen met jouw Micra denk ik.
    Aangezien ik ook heel weinig km doe, minder dan 10000 per jaar, vind ik eigenlijk ook niet verantwoord dat ik een nieuwe zou kopen.
    Sowieso is naar mening een auto 'op' rijden het voordeligste. Mijn vorige auto ging op 16j weg.
    qua type is een berlingo en een doblo hetzelfde, denk ik. Mijn volgende wordt zeker weer zo'n een. Super gerieflijke auto, die schuifdeuren zijn de max (op een parking, in mijn garage). Auto wordt nu binnenkort 10 jaar, en wil er graag weer zo lang mogelijk rijden. Je kan altijd pech hebben, maar zelfs als die morgen in duigen valt, en ik die aankoopprijs over de jaren dat ik er mee rijdt verdeel, is dat nog geen 1000 euro per jaar. Wat al niet slecht is.
    Maar ik vind het, in mijn situatie, een dure luxe vinden.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je er niet zoveel mee rijdt is een auto toch af en toe erg handig al was het maar omdat je een ziek kind moet meevoeren ergens heen. Op de fiets is dat toch lastiger. Of omdat je net zware boodschappen moet meevoeren (flessen melk).
      Mijn man wil liever dat ik onze Volvo ook OP rij, maar hij kost wel heel veel per maand. Teveel!
      Schuifdeuren heb ik ooit gehad (Mercedes Vito en Ford Transit)en is inderdaad heel handig.
      Mijn auto is voor mij ook luxe, maar ik zou zolang ik kinderen heb echt niet zonder kunnen.

      Verwijderen
  4. zelf rijd ik een kia joice, 7zitter, helaas zijn die uit de maak.
    Dus ik rij hem af en dan wil ik voor een dacia logan of een lodgy gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die Dacia heeft ook een ruime koffer heb ik gezien :-).

      Verwijderen
    2. jah en de prijs is ook best gunstig :-) zelfs nieuw wel ;-)

      Verwijderen
  5. Hier ook aan het twijfelen geweest of we de onze gingen houden want de volvo is niet zuinig en elk herstel en onderhoud is duur maar met het geld van de verkoop (hij is nu 5 jaar) koop ik wel geen nieuwe denk ik dan en met tweede hands moet je ofwel weten waar hij van komt of heel veel geluk hebben. Hier rijden we hem ook op. Nieuwe wagens zouden ze echt zo zuinig zijn als op papier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een nieuwe Volvo is onbetaalbaar. Voor een Volvo krijg je wel nog wel wat geld als je hem verkoopt geloof ik. 20000 voor één van vijf jaar. Ik denk dat een kleinere wagen sowieso wel zuiniger is. De nieuwe Volvo 'zuipt' 13 liter volgens mijn vriendin. Ik zit nu aan 9,7 l, maar dan rij ik wel zo zuinig mogelijk.
      Momenteel kijk ik uit voor een Prius + en ook Ford heeft een zuinige zevenzitter. Energielabel A. Dat krijgen ze niet zomaar.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)