Spaargeld gebruiken voor een auto of niet?

O. Wat doet de zon deugd deze ochtend. Maar toch was het nog kouder dan gisteren. 2 graden.
Het weerbericht voorspelt opnieuw regenweer dus ja. Toch maar de auto genomen in plaats van de fiets. Gisteren heb ik de thermostaat een graadje hoger moeten zetten.

Thijs kreeg gisteren zijn nieuwe fiets en zondag gaan we met zen allen naar Planckendael. We vieren dan wel geen communie- of lentefeest. We gaan dus de twee auto's nemen en een daguitstap maken. Dat kost ons niet zoveel want we hebben een abonnement.

Nooit meer lenen en zeker niet voor een auto en lenen kost altijd geld. Spaar je dan voor die auto of leen je?

Wat als je een andere (nieuwe)auto wil kopen. Een auto die zuiniger is en minder gaat verbruiken en waar de eerste jaren normaal gezien geen onderhoudskosten aan zijn. Een auto met energielabel B. Een auto groot genoeg voor ons gezin (van 7zitter naar 9zitter omdat het nodig is) met bagageruimte.
Ik cijferde er dus even op los en kwam tot de slotsom dat op het einde van de rit (tien jaar rijden met de nieuwe wagen) de huidige Volvo 300 euro per maand duurder was dan die andere auto (en dan had ik de onderhoudskosten van die andere (nieuwe) auto al geschat op 100 per maand wat wellicht sterk overdreven is).

De auto is nog niet besteld dus we kunnen ons nog altijd bedenken.

Maar wat gaan we dan doen?

Gebruiken we ons spaargeld om die auto te financieren of lenen we (een deel van) het bedrag?
En gebruiken we ons spaargeld om de hypotheek af te lossen.
Een beetje gek misschien om zo te redeneren.
Maar de hypotheek heeft een rente van 2,75 % en die van de autolening zou er één hebben van 1,2 %. Dat betekent dat als we de auto in 24 termijnen afbetalen we slechts 195 meer betalen (plus 75 euro dossierkosten en verzekering 163 euro)op de hele periode voor een bedrag van 15000 euro. Dat is 14 per maand gedurende die 2 jaar.
Ondertussen kunnen we ons spaargeld beter in de hypotheek stoppen denken we.
We moeten inderdaad gedurende twee jaar afbetalen voor die auto, maar de last voor het huis krimpt.

Bekijk ik dit nu juist of is het een foute redenering?

Verder gaat de verkoop op kapaza nog altijd lekker gezapig en ik heb ondertussen genoeg verdiend om een kinderstoel voor Fee te kopen. Dat gaat maandag gebeuren. Haar stoel is echt versleten. Ik zwans niet :-). Een stoel voor het containerpark.
 
Gisteren niet alleen een fiets gekocht voor Thijs. Ik kreeg ook daar een korting. 220 euro voor een nieuwe fiets vind ik nog meevallen.
En dan gingen we voor hem schoenen kopen. Normaal gezien 99 euro, maar door vijf (!)korting bonnen moest ik maar 14 Euro meer betalen.
Mats viel gisterenmiddag alweer in slaap in de zetel en is dan met geen stokken wakker te krijgen wat meestal tot gevolg heeft dat hij 's avonds om half tien nog niet slaapt.

Zo. Nu even de administratie bijbenen en eens in mijn dagboek schrijven en dan is het weer middagpauze.

Geniet van het zonneke zolang het duurt.
 

Reacties

  1. wij kopen hier geen nieuwe auto's meer,mn man en ik hebben elk een tweedehandsauto ,want je mag zelf nog zo goed zorg dragen voor je auto,andere mensen hebben dan geen respect meer voor anderen hun auto:je krijgt krassen en builtjes en builen(deuken)van andere mensen die hun deuren openslaan zonder kijken,met hun winkelkarren tussen de auto's wringen,parkeren en vooraan nog eens extra een duwtje geven om in het gaatje te kunnen enzovoort...dat doet zo'n pijn als je een nieuwe auto hebt met je zuuurverdiende centen,want dit kost veel geld,en in 1,2,3 kan hij beschadigd zijn...voor ons dus geen nieuwe meer en daar schaam ik mij niet voor,is er dan een deukje in dan doet dat zo geen hartpijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niemand moet zich schamen voor het soort auto waar hij mee rijdt. Dat is een persoonlijke keuze. Een auto zonder krassen heb ik nog nooit gezien :-)tenzij splinternieuw. Zelf weet ik dat met de kinderen hij net als ons huis na verloop van tijd gebruikerssporen gaat vertonen. Zelf vind ik dat niet erg, maar de man wel.

      Verwijderen
    2. Hier is het net andersom. Een auto kost zoveel geld en manlief trekt het zich ook niet aan als er een kras opstaat. Ik wel! Goh en spaargeld gebruiken? Als het op de rekening staat zou ik zeggen ga er niet voor lenen. Maar dan moet die aflossing weer blijven liggen. Een moeilijke...

      Verwijderen
    3. Ik vind het ook geen gemakkelijke :-).

      Verwijderen
  2. Wij hadden onze auto nieuw gekocht, inmiddels is die 12 jaar oud. De volgende wordt echt geen nieuwe want dat haal je er niet uit. 2, 3 jaar oud dan 8s er al heel veel van de prijs af en het plezier is net zo groot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verschil met een 2dehands is hier niet zo groot door de fikse korting.

      Verwijderen
  3. Wij rijden met een auto Van 8 jaar OÜd (nieuw gekocht) en De onderhoudskosten worden elk jaar duurder en duurder. Ik zou persoonlijk geen 2dehandse lõpeb want je weet nooit hoe Lang Het nog meegaat, hoe Het door De vorige eigenaar onderhouden is, of je pech heb of niet.
    Ale, als je tenminste keuze heb natuurlijk. Want 2dehands is natuurlijk beter Dan geen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker om een korting vragen en ook naar verschillende garage's gaan als je er geen krijgt of maar weinig (5% ofzo). We hebben ondertussen ook een nieuwe besteld. Onze Volvo was ook tweedehands, maar we hebben er heel veel kosten aan gehad. De voorbije twee jaar voor meer dan 5000 Euro. Ik hoop met de nieuwe auto zolang mogelijk te rijden zonder teveel kosten.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)