Hoe besparen om te sparen en af te lossen



Ik ga nog even door over aflossen en deze keer over hoe je kunt besparen. Zelf heb ik vaak gedacht dat ik al spaarzaam was en niet al te zot deed. Toch niet wanneer ik rondom mij keek, maar ondertussen heb ik beseft dat ik nog steeds erg rijkelijk leef.

Eerst en vooral sparen wij niet meer voor die mooie auto of die mooie reis of voor die mooi aangelegde tuin of voor een nieuwe badkamer, maar we sparen om af te lossen (en voor de belastingen). Ik heb het uitgerekend wat kan voor ons gezin en hoeveel het zou moeten zijn om binnen 5 jaar afgelost te zijn. Ik hoop dat het gaat lukken, maar ik weet niet wat er op onze weg gaat komen.

 Het moet minstens 1300 Euro per maand zijn ! Dat is veel. Ik weet het, maar dit zet ik nu al een paar maanden begin van de maand opzij. Van de rest moeten we leven en wat over is is om te sparen voor iets anders of om uit te geven. Ook worden er  nog bedragen (tussen de 150 en 500 euro) gestort in een Life Invest Plan (dit geld staat vast en er kan slechts één maal per jaar 10%van op gevraagd worden wat ik gedaan heb) en ik doe aan een soort van Maandsparen (meestal is dit rond de 250 Euro).

Aflossen willen we opdat ons dak boven ons hoofd zou aanvoelen alsof het van ons is. Nu hebben we nog een grote schuld en we zijn vooral bang dat we door inkomensverlies (bijvoorbeeld moest de man plots niet meer kunnen werken)het huis zouden moeten verkopen. Maar het is niet enkel uit angst, maar ook omdat we ons gegijzeld voelen door de bank. Als een leenheer zijn vazallen. Bovendien is de man 43 en werkt hij al sinds zijn kinderjaren. En het is hard werken. Dagen van 14 uur en meer zijn eerder regel dan uitzondering. Maar hij houdt van zijn werk. Hobby's heeft de man niet. Zijn werk is zijn passie dus op dat vlak zit het wel snor. Maar als we nu vijf jaar zuinig leven en aflossen kunnen we nadien vrijer zijn en weer meer gaan reizen misschien...

Onze schuld is sinds deze week nog 232.636,43 Euro.

5000 Euro aflossen in één keer lijkt voor sommige mensen onbereikbaar, maar eerst en vooral wil ik zeggen dat de situatie in Nederland anders is dan in België.
In België kun je niet elke maand op een rekening storten om af te lossen, maar kan je dat maar 1 keer op een jaar kosteloos per hypotheek.
En ook kleine beetjes aflossen helpt.

In mijn vorige blog heb ik al verteld dat bijvoorbeeld niet meer op vakantie gaan een hoop geld scheelt. Ondertussen houden we dit al drie vakanties vol. Wie weet wat een vakantiehuis huren kost weet dat dit waar is. En we worden niet gesponsord door vakantieparken of organisaties om er nadien uitgebreid over te bloggen. Dat we niet meer op vakantie gaan was dus eigenlijk het eerste grote bespaarmiddel. Waar we al sinds enkele maanden mee begonnen zijn.

 Je kan natuurlijk altijd nog gaan kamperen of aan huisruil doen, maar dit is niet het soort vakantie dat ons aantrekt. Dan trek ik toch liever naar onze eigen stacaravan (zonder schulden).

In het boek dat ik las staat dat je eigenlijk op alles zou moeten besparen en erg zuinig moet leven. Voor sommige mensen is dit moeilijk want het NU is belangrijk en we leven maar één keer. Het is ook erg persoonlijk. Op sommige zaken wil ik zelf ook liever niet besparen.

De dingen waar ik niet op kan besparen zijn:

-De hypotheek iedere maand aflossen (is een dak boven ons hoofd)
-De huislasten die dit meebrengt (energiekosten, verzekeringen, ...)
-Ander soort verzekeringen (bv. autoverzekering, inkomenswaarborg, ...)
-Huur kot dochter + die lasten
-Studie -en schoolkosten kinderen (1 in de hoge school, vier in de middelbare school, 2 in de lagere school en 2 kleuters)
-Gezondheid (dokters en tandartsen vooral zijn een lopende rekening)
-Bepaalde soort voeding. Gezonde voeding.
-Onderhoudsgeld (we betalen iedere maand bijna 400 Euro voor een kind uit een eerder huwelijk: dat is 1/6 de van het kindergeld dat ik ontvang voor 10 kinderen)


Waar ik wel op kan besparen:

-Vakantie (niet meer op vakantie gaan)

-Kledij en schoenen: door goed te weten wat iedereen heeft koop je alleen nog wat je echt nodig hebt. En niet de zoveelste broek omdat je dènkt dat zoonlief er niet genoeg heeft of omdat je die echt niet kunt laten liggen voor die prijs.  Goedkopere kledij kopen ook.

-Eten. Voor een gedeelte ervan. Aan vers fruit en groenten mag niet ontbreken. En ik eet graag vis. Daar bespaar ik niet op. Maar voor de rest kopen we hier tegenwoordig meer huismerken dan BIO bijvoorbeeld. Jarenlang kocht ik enkel bio omdat ik overtuigd was dat dit het gezondste was, maar nu twijfel ik of het voor sommige producten een verschil maakt. Sinds ik huismerken koop is mijn voedselfactuur lager.

-De auto zelf. Meer met de fiets zou de dieselfactuur omlaag helpen (ik hou niet van auto rijden, maar gebruik hem elke dag. Het is een gewoonte waar ik dringend vanaf zou moeten geraken). De garagist heeft me verzekerd dat ik met mijn oude Volvo (10 jaar en 189000km)nog zeker kan rijden tot hij 300000km op de teller heeft staan. Toch kost dit wagentje ons tussen 600 en 700 Euro per maand. Dit zijn kosten voor diesel, autotaks, verzekering en onderhoudskosten. Een auto kost veel geld dus. Zelfs een kleine mini auto. Zonder auto kan ik niet want dan geraak ik zelfs niet tot aan onze caravan. Volgens de auteur van het boek zou je de keuze van je auto niet mogen laten afhangen van je vakantie, maar ja. Ik hoop nog vijf jaar met deze auto te kunnen rijden en misschien kan ik dan een kleiner exemplaar kopen omdat dan ook mijn kinderen allen veel ouder zullen zijn en zelfstandiger. Al zie ik mezelf nog niet meteen met een Fiat Panda rijden.

-Geen of minder boeken kopen of enkel nog op de e-reader en uiteraard veel minder Tv series op DVD. Deze week kocht ik nog voor een afschuwelijk bedrag aan DVD's. Ik ben er nog altijd een beetje ziek van :-(. Dat doet besparen met je. Dat je een slecht gevoel krijgt wanneer je toch eens buitensporig doet. Nu heb ik wel genoeg kijkplezier voor een paar maanden geloof ik. En ik wil hier echt iets aan veranderen. Ik ga ook een deel van mijn boeken proberen verkopen.

-En dan zijn er nog dingen die ik ooit met volle overtuiging begonnen ben. Omdat ik vond dat ik het moest doen. Om mijn geweten te sussen misschien. Zelf tien kinderen op de wereld zetten terwijl anderen amper eten en scholing hebben. Dat kon niet. Dus heb ik vijf steunkindjes-al vele jaren. Met die kinderen heb ik geen band. Ik geloof wel in de organisatie en in het goed doen ervan. Alleen hoor ik ook van bepaalde organisaties veel te weinig. Daarom ga ik er minstens 2 opgeven. Misschien zelfs drie. Echt goed voelt dit niet, maar ik troost me met de gedachte dat ik aan mijn eigen gezin moet denken eerst nu.

-Uitstapjes beperken en grote kinderen aansporen om zelf voor hun centen te werken. Oudste doet dit al. Ze studeert èn werkt.

-Feetje minder naar de opvang brengen. Al was het maar een halve dag minder. Maar dat ze gaat terwijl ik toch huismoeder ben geeft mij een ook een zekere vorm van vrijheid.

-Nog minder hulp in huis zou ook kunnen, maar ik heb deze al verminderd en de uurtjes die ze nu nog komt wil ik heel graag houden. Want dit is een zalig gevoel elke keer weer.

-Geen manicure meer (35 euro om de 3 weken doe ik al een paar maanden niet meer);

-Minder naar de kapper. Ik stel mijn kappersbezoek regelmatig uit en ga ongeveer om de 12-16 weken. Vroeger meer :-).

-Het geld dat we nu minder aan de hypotheek gaan moeten aflossen (30 Euro)ga ik op een aparte rekening zetten. En na een jaar in diezelfde hypotheek storten.

Ik sluit af met:

'Alle mensen dromen van het goede leven. '

en

'Onze hopen toestellen, gadgets en gerief maken ons ellendig. Hoe meer een mens koopt, hoe ongelukkiger hij zich voelt. Veel mensen met een huis vol spullen dromen van leegte en overzicht.'

Vorig jaar nadat ik het boek van Marie Kondo las heb ik al veel spullen weggedaan en ik doe dit nog steeds op regelmatige basis. Dit voelt ook een beetje als aflossen. In mijn woonkamer is het redelijk leeg. In de keuken ga ik het eerstdaags nog eens grondig aanpakken.
En doordat ik wil weten welke kledij ik zelf en iedereen heeft ga ik ook daar weer met de groffe borstel door.
Dit is ook een manier om te besparen en minder te willen kopen. Je weet wat je hebt.

Wie nog meer tips heeft om te besparen. Shout !

Reacties

  1. Dat lijken mij goede tips! Waar wij nog op besparen: niet te vaak douchen (ook slecht voor de huid!), alle onnodige verzorgingsproducten schrappen (parfum koop ik niet meer, maar ook dingen als dagcreme, bodymilk,... zijn dingen die ik niet nodig heb. Als je je huid niet te agressief behandelt door te vaak te douchen, dan heb je deze producten ook niet nodig), ik knip de haren van de kinderen zelf, en knip ook tussendoor zelf wel eens de punten van mijn haren. Wasverzachter kopen we niet meer. Omgeschakeld op menstruatiecup en wasbare inlegkruisjes... Stuk voor stuk beslissingen die ecologisch geïnspireerd zijn, maar ook een stuk schelen in de portemonnee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik douche ook niet elke dag en niemand hier. En één keer in de week gaan de jongsten in bad. Dan bespaar je dus op de waterfactuur. Wat de energie kun je de thermostaat op 18 zetten. Dat is echt warm genoeg. Dit doe ik eigenlijk al een hele tijd. Het zijn allemaal dingen die zeker en vast kleine beetjes opleveren die wat opleveren.
      Ik denk ook dat wanneer je zuiniger gaat leven je automatisch ook milieubewuster wordt.

      Verwijderen
  2. Het is fijn dat deze tips jullie kunnen helpen, maar voor de meeste mensen zijn deze besparingen sowieso luxe. Eén keer per jaar op reis is vaak standaard, een boeken en dvd's, dat kan je toch gewoon huren in de bib? Ik ben geen thuisblijfmoeder, maar op mijn dag vrij bleven de kinderen gewoon bij mij. Een tip die bij ons wel goed werkt: kledij aankopen via 2dehandsbeurzen. Vaak tik je hippe kwaliteitskledij op de kop aan kleine prijsjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik besef inderdaad wel dat dat voor veel mensen gewoon al luxe is en er dus niet zoveel te besparen meer is. Werken is voor mij bijna onmogelijk. Mijn man werkt zes dagen op zeven vaak van 6 uur 's morgens al en hij is bijna nooit voor 8 uur 's avonds thuis. Hij heeft zijn werk en ik regel echt al de rest. De jongste gaat naar de opvang omdat ik naar de tandarts of de dokter moet en mijn ouders wonen niet vlakbij. En om de administratie te doen moet ik er vaak mijn kopje bijhouden. Dat gaat niet met een peuter in huis. Dus Feetje gaat af en toe naar de opvang, maar ik ga nu wel wat schrappen in die opvang. Zo zou ik ook weer minstens 50 euro in de maand minder betalen.
      Ik koop zeker al tweedehandskledij. Voor mezelf en voor de kinderen, maar ik laat me nog teveel gaan wanneer ik toch nog een schone winkel binnen stap. Daar moet ik dringend vanaf. Ik koop wel al veel minder kledij online. Zeker voor de kinderen. Dat lukt goed. Het is niet aan mij om de economie draaiende te houden :-) denk ik nu.

      Verwijderen
  3. Misschien nog eens informeren om te herfinancieren, de leningen staan nu op een historisch lage rentevoet.
    Bij de bib Dvd lenen.
    Het zijn maar tips hoor.
    Anders goed bezij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben nog geen jaar geleden alles laten herfinancieren en hebben nu een goede rentevoet. Iets meer dan 2%. Dus ik denk niet dat het lager kan...
      Ik wist niet echt dat je bij de bib DVD's kon lenen. Shame on me.

      Verwijderen
  4. Leuk om te lezen !
    Wij zijn maar met de helft aan kinderen dan bij jullie en ookal gaat het bij ons om veel kleinere bedragen , toch sparen wij ook al meer dan 2 jaar . Mijn vriend is ook zelfstandig en voorlopig haalt hij daar een loon uit dat 1/4de minder is dan hij voordien als werknemer verdiende . En dat was al een heel gemiddeld loon . Ik heb intussen paar interimopdrachten gedaan en het was elke keer weer een regelrechte hel om georganiseerd te geraken . Geen grootouders in de buurt , mijn vriend die -zoals die van jou- hele lange dagen weg is en in het weekend nog bezig is om een tweede zaak op te starten . De stress dat dat bij mij , de vriend én alle kinderen gaf , was verontrustend . Voorlopig blijf ik dus terug thuis om hier alles draaiende te houden . En sparen : de vaste kosten zijn er sowieso , dus ik bespaar op basisvoeding ( witte producten ) , knip zelf alle haren ( intussen beter dan de kapper om de hoek ;) ) , koop enkel nog 2dehands kledij , schoenen in de uitverkoop , ... en ik beken : ik gun mezelf nog heel erg weinig . Dat klinkt misschien zielig , maar ik heb er geen problemen ( meer ) mee . Ik ben er best wel trots op dat we met 7 personen van één gemiddeld loon kunnen rondkomen . Vriendlief kan de job van zijn leven uitbouwen en is gelukkiger dan ooit tevoren . En ik ben vooral bijzonder trots dat we niet meer kunnen ´meelopen met de hysterische wegwerpmaatschappij´ . Kunnen was het in het begin , nu wíl ik het ook gewoon niet meer ! Ik voel me er veel beter bij hoe we nu leven .
    O nog een kost minder hier was brood : we bakken nu zelf brood en bijna nooit geen oud brood meer en per week gemakkelijk 25€ uitgespaard . En iedereen is er gek van , vinden het brood van de bakker nu echt akelig sponzig en niet lekker .
    En o ja , ik snap helemaal wat je wil zeggen met ´slaaf van de bank´ . Ik geef jullie groot gelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je van één gemiddeld loon kunt leven zijn jullie echt heel goed bezig. Ik vind het straf hoor want zelf vind ik het momenteel nog moeilijk om sommige dingen te laten of te minderen.
      Ik heb nog niet zolang gelden ook zelf haren geknipt, maar dat was niet zo een succes hier. Nu wacht ik eigenlijk tot het echt niet langer kan :-). Vroeger ging ik zelf minstens één keer per maand, nu is dat om de 3-4 maanden. Scheelt een pak.
      De witte producten kopen en 2dehandskledij zijn ook dingen die ik nu doe al laat ik me soms nog gaan in een schone winkel. En onlangs nog met de DVD's, maar nu voel ik mij enorm schuldig achteraf. Dan denk ik : 'Dat bedrag had ik kunnen gebruiken om af te lossen. Hoe dom!' Ik vind niet meer dat ik mezelf zoiets gewoon moet gunnen.
      Ik vind het totaal niet zielig en je bent terecht trots dat jullie dit kunnen. IK wil dit ook.
      En veel mensen consumeren erop los. Echt niet normaal. Het kan nooit genoeg zijn, maar ik geloof dat hier een einde gaat aan komen.

      Verwijderen
  5. Wel , dat denk ik ook , dat dat op los consumeren niet kan blijven duren . Vroeg of laat toch . En wij zullen daar alleszins geen hinder meer door hebben , want tegen dan zijn we al doorgewinterde ´minimalisten´ ;)
    Niet te streng zijn voor jezelf : ik lees tussen de regels door dat jullie al van ver komen , super toch ! Je bepaalt inderdaad zelf tot waar je gaat ( en dat kan verschillen per periode , zeker met kinderen ) .
    En af en toe eens zondigen moet ook kunnen : ik deed het eergisteren op het stoffenspektakel ;) Dan ben ik weer voor maanden goed en we werken ook hard om het gezin draaiende te houden , dus gun jezelf zeker iets af en toe :)
    Dat haren knippen heeft hier ook wel even geduurd tegen dat het niet meer opviel dat het zelf geknipt was hoor :o) De jongste hebben de gemakkelijkste haartjes hier om te knippen , maar zitten amper stil ( leve de tv ! ). Hoe dikker het haar wordt , hoe lastiger . En jongenskapsels zijn ook niet evident in het begin . Maar ja , je bespaart wel een aardige som per jaar . Mezelf knippen doe ik niet , vroeger kon je studenten van de kappersschool je haar laten knippen voor een kleine prijs : was het beste geknipt ooit ! Of kapper aan huis laten komen en in één keer iedereen knippen : zelf nog niet getest , maar vrienden beweren dat het goedkoper is dan naar het salon .
    Van 1 keer per maand naar 1 keer om de 3-4 maand zal op jaarbasis ook al enorm schelen ! Alle kleine beetjes maken 1 groot verschil :) Goed bezig ! Ben trots op jou ook hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat ze ook de kinderbijslag willen verlagen en sinds deze maand is de elektriciteit ook weer meer (Turteltaks)probeer ik al op een andere manier te leven. Want gaan werken zit er misschien niet meteen in.

      Verwijderen
  6. Net je blog ontdekt!
    Onze levens en gezinssituatie is bijna identiek, straf!
    Hier ook 9 kinders ( 2 kleuters, twee lagere school en vijf in't middelbaar) ...zelf een 40-jarige huismoeder en een werkende echtgenoot ( politie-inspecteur)

    BeSPAREN doe ik in vlagen.....soms kan ik maanden achtereen echt ontzettend goed sparen en andere maanden moet ik tellen en rekenen ( gelukkig heb ik dan wat reserve!)

    Ik kan het meeste uitgeven....maar dus ook het meeste besparen...op voeding en kleding.
    Sinds ik zelf aan het naaien ben geslagen hebben mijn kinders vollere kleerkasten voor minder geld....maar ze hangen nog steeds te vol moet ik bekennen ( 't moest allemaal maar zo mooi niet zijn!)
    Als ik maar 1 keer per week boodschappen doe dan merk ik wel een groot verschil in uitgaven wat voeding betreft.......ben anders nogal een impulsaankoper moet ik toegeven en ik ga dan precies ook altijd winkelen als ik honger heb ( niet goed dus!)

    Ik heb geen flauw idee wat normale spaarbedragen zijn per maand voor een gemiddeld of niet zo gemiddeld gezin...dus ik weet ook noet goed of ik goed bezig ben of niet. Zolang we rondkomen...de kinderen gevoed en gekleed zijn....de rekeningen betaald kunnen worden...en er een beetje opzij gezet kan worden voor onverwachte uitgaven...ben ik eigenlijk al best tevreden ( al zou het natuurlijk nog fijner zijn als de geldreserve wat groter zou zijn :)

    Groetjes,
    Debora Sluijs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Debora om iemand tegen te komen die net zo een gezin heeft als ik. Ze zijn dun gezaaid :-).

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)