Bespaar op alles ! Nee dus.

Dit is het huis waar we voor aflossen!
In het boek Hypotheekvrij! staat dat op een gegeven moment: Bespaar op alles!
Maar begin klein en ga dan beetje bij beetje verder.
 
Ik heb al verteld dat we een grote besparing doen door alvast niet meer op vakantie te gaan. Ik durf het bedrag niet te noemen, maar het is veel. Denk maar in duizenden.
Ook geven wij geen communie- of lentefeesten of dergelijke.  De kinderen krijgen wel een nieuwe fiets.Volgens mij scheelt dat ook. Al heb ik geen idee, maar ik las dat zo een feest toch makkelijk 2000 Euro kost.
 
Ondertussen heb ik ook de kinderopvang verminderd. Al gaat het pas in vanaf juni en is bezuinigen de enige reden niet. Ik wil Fee ook gewoon weer meer bij mij. Alleen. Zonder de andere kinderen erbij. Ik wil met haar gaan wandelen en fietsen. Hoeveel de opvangkost precies gaat minderen weet ik niet, maar ik denk rond de 75 Euro per maand minder.
 
Ik denk dus dat ik het kleine begin gemaakt heb en we zullen wel zien hoever ik wil gaan.
 
Gisteren had ik panne met onze Volvo. Dat heeft me uiteindelijk 40 Euro gekost. Weer een autokost dus voor dit jaar. Gelukkig hebben we ook een Nissan Micra. Die auto konden we overkopen voor 3700 Euro van mijn grootouders. Hij heeft 12000 km op de teller. Van de verzekering hebben we nog altijd niets gehoord in verband met de pert total van de Opel Corsa.
Wanneer dochter de auto nodig heeft voor haar stage of zo kan ze dan met die auto rijden want ik rijd dus met een automaat en ik zie de dochter niet meteen met die grote auto rijden.
Gisteren reed ik dus met de Micra en dat beviel mij heel erg goed. Alleen kon ik geen vijf kinderen erin meenemen dus Niels (9jaar)moest met de fiets naar school wat hij met veel plezier deed. En het is een veilige weg. Het is weer een beetje loslaten. Toch overweeg ik om geen grote auto meer te kopen moest de Volvo definitief foert zeggen.
Ik blijf zeggen dat een auto veel kost en in de meeste huishoudens zelfs de tweede grootste kost is na de hypotheek.
Waarom kunnen we er zo moeilijk afstand van nemen?
 
Je kan dus op veel besparen, maar wil ik dat ook?
Ja en neen.
 
Vandaag had ik afgesproken met mijn vriendin. We kennen elkaar al heel lang en zien elkaar zo om de drie maanden. We gaan ontbijten of lunchen, spreken af bij elkaar thuis of nog iets anders.
Vandaag stond er een ontbijt samen op het programma. Dat ontbijt mag je ruim rekenen. We hebben 2 uur ontbeten.
Het was zalig om over van alles en nog wat te babbelen. Kinderen, mannen, geld, auto's, vakantie's, ons lijf, ...Alles is weer eens bijgepraat.
De rekening? 43 Euro voor 2 personen. Die hebben we gedeeld.
Op zoiets wil ik dus nooit besparen.
Voor die ene keer op de drie maanden. Neen.
 
Waar zou jij nooit op willen besparen? Voeding niet inbegrepen.

Reacties

  1. Wij gaan 2 keer per jaar met onze vriendenkring op weekend. Eén keer met kindjes één keer zonder kindjes. Geen van beide weekends zou ik willen missen. Het is altijd zo zalig zorgeloos. Heerlijk genieten. Als we het op jaarbasis bekijken kosten die 2 weekendjes wel rond de 800 euro, wat niet weinig is natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn een tijdje geleden ook met de kinderen erbij op weekend geweest met onze Letsgroep en het was een ervaring om niet te missen. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik het opnieuw zou doen, maar dat heeft vooral te maken met het in- en uitpakken voor die 2 dagen. Maar ik begrijp het zeker wel. Er zijn ook mensen die hun kappersbezoek elke week niet zouden willen missen. Dat is heel persoonlijk.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dankjewel. Het is ons derde huis, maar het mooiste. En we wonen er erg graag. Ideaal voor ons grote gezin in een doodlopende straat vanachter. 5 meter van een speeltuin. Ooit zal het te groot zijn voor ons, maar nu dus nog niet.

      Verwijderen
  3. Heel mooi huis ! Proficiat ! Ik zou ook niet kunnen besparen op die etentjes met vriendinnen . Het komt er al niet gauw van en het doet altijd zo deugd . Dat is belangrijk voor mijn gemoed en dat komt de hele familie ten goede ;) Wat ik ook niet kan laten zijn de bezoekjes aan de Kringloopwinkel . Ik breng er alle spullen heen die ik niet meer nodig heb ( vaak is dat al spul dat van daar kwam ;) ) en kom altijd weer met een buit naar buiten . Aan de ene kant kost dat geld want je koopt niet enkel hoogstnoodzakelijke dingen daar ( ik toch niet ;) ) , maar je koopt er evengoed ook zaken die je anders nieuw zou kopen voor vaak een heel pak meer dan nieuw . Je ontwikkelt er ook een neus voor op den duur .
    Oh en in een doodlopende straat : heerlijk !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ging vroeger vaak naar de kringloopwinkel, maar nu veel minder. Eigenlijk alleen nog om spullen weg te brengen :-). Maar ik ga weer wat meer gaan denk ik nu. Ik ben momenteel op zoek naar shorten voor ons jongens.

      Verwijderen
  4. Hm moeilijke vraag, waar zou je nooit op besparen, kijk als het MOET dan word het altijd een ander verhaal he...
    Maar zelf vind ik het altijd wel heerlijk om in de zomervakantie weg te gaan, hoeft niet ver, exotisch, of lang, maar wel even echt weg. Even los komen van de dagelijkse beslommeringen een jaar lang (en dan t liefst samen met al mijn liefjes).
    Maar ehm, een goede BH daar bezuinig ook nooit op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar geef ik je gelijk in. Een goede BH is belangrijk.

      Verwijderen
  5. Dat gebeurt voorlopig niet hoor Marleen. Op een dag zullen de onderhoudskosten voor mijn auto groter zijn dan hij nog waard is. Dan pas bekijk ik de mogelijkheden. Mijn man heeft ook nog een werkauto. Hij neemt ook al kinderen mee wanneer we ergens heen gaan zoals naar de camping want ik kan er 'maar' zes meenemen. Hij neemt er dan nog 2 mee. Maar onze oudste meisjes gaan al minder graag mee. Een uitstap met zen allen doen we niet meer. Spanje vorige zomer was de laatste keer. En ons oudste kinderen nemen heel vaak de bus en trein om ergens te geraken. Dat doen ze nu al. Ook de jongste kinderen gaan ouder worden.
    Er is alleszins nog geen sprake van dat ik mijn grote auto ga wegdoen. Dat is nog niet aan de orde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij besparen niet op brillen tanden en voeding. Maar dat doen jullie ook niet lees ik. Huismerken kopen we wel maar geen witte producten. Koekjes bv zijn al helemaal cerkruimeld in het pak. Sindsdien doen we dat niet meer😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee. Op brillen en tanden kan en mag ik niet besparen. Logisch. Voeding een beetje. O. Ik dacht dat witte producten en huismerken hetzelfde waren. Ik koop in de Colruyt Everyday en Boni. Niet altijd, maar zo vaak als ik kan. Tot hiertoe heb ik geen verschil gemerkt met de merkproducten.

      Verwijderen
  7. Ik doe graag uitstapjes, korte vakanties,... Omdat ik dit graag doe, doen we dit echt al goedkoop: slapen in jeugdherberg, lunchpakket en drankjes zelf meenemen. We gaan ook niet te ver weg, en kiezen er alvast niet de duurste bestemmingen uit (lees: de Plopsalanden en K3-shows van deze wereld, daar ga je ons niet vinden - of het moet heeeel uitzonderlijk zijn). Maar goed, we gaan wel graag naar Bokrijk, een kasteel bezoeken, een wandeling maken, naar een recreatiedomein met de kinderen, naar het toneel,... Dat zijn wel dingen die mij gelukkig maken, dus die zou ik toch niet kunnen schrappen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie zijn op dat vlak goed bezig en zeker blijven doen. Het maakt je gelukkig en dat is wat telt.
      Die shows zijn ook niets voor mij en zelfs Plopsaland niet, maar onder druk van de kinderen ben ik er de afgelopen jaren wel een paar keer op bezoek geweest. Maar dat is nu ècht gedaan. Veel te duur !

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)