Boven of beneden je stand leven?

Wat doe ik?
Leef ik boven of beneden 'onze stand'?



Ik las ergens dat er drie soorten mensen zouden bestaan.

1°Diegene die boven hun stand leven: mensen die meer opdoen dan ze aan inkomen hebben.
2°Mensen die juist genoeg hebben: evenveel uitgaven als inkomsten en geen spaargeld of weinig
3°Diegene die beneden hun stand leven: mensen die minder opdoen dan er binnen komt en zo wat overhouden en een buffer hebben.

Als dit het is dan is het simpel.

Ik ben eerlijk gezegd al eens alle 3 geweest.
Ik heb ooit altijd maar juist genoeg gehad (ongeveer 10 jaar).
Er is een tijd geweest dat ik eigenlijk meer uitgaf dan er binnen kwam (door financiële en persoonlijke tegenslag: 2 jaar)
En er is een tijd dat er meer binnen komt dan er buiten gaat en we kunnen sparen.

De minister zegt dat iedereen boven zijn stand leeft in ons land. De minister dan ook?
Ik denk niet dat dit klopt.
Vele mensen werken, betalen hun rekeningen en belastingen en kunnen een beetje sparen.
En nu zullen ze weer moeten inleveren.
Misschien kan hun zoon dan niet meer gaan voetballen (want dat zou toch ook makkelijk 700 euro op een jaar kosten) of de badkamer zal niet vernieuwd worden.
Is dat wat de minister bedoeld met inleveren?

Mijn ervaring is dat als je inderdaad iets of iets meer dan iets wilt overhouden je inderdaad inspanningen moet doen als (gewone) mens. Minder kledij kopen, minder op vakantie, minder uit eten, niet die dure IPhone, ... En dat is toch niet zo erg?
Want we hebben veel luxe, maar dat beseffen we dikwijls niet.

Laten we terug gaan naar de basis. Gezond zijn (goed eten), een goed dak boven ons hoofd, onderwijs kunnen betalen, goede kledij en schoenen (niet overdrijven), .... Als je dat al bolwerkt vind ik dat zelf al heel wat.

Misschien hebben we inderdaad teveel extra. Denken we teveel dat we dingen nodig hebben (IPhone, tablet, superTV, vliegvakantie van 5000 euro, ...).
Worden we echt gelukkig van die extra's?
Is het niet fijner dat je af en toe eens iets extra's kunt waar je naartoe geleefd hebt.

We moeten nadenken over de dingen die ons echt gelukkig maken.
En ons daar op focussen.
Dat loopt hier ook niet altijd vanzelf.

Zo heb ik vandaag mijn man moeten overtuigen dat we echt geen sauna nodig hebben!!
Mag ik dan eens dromen zei hij.
Zelf droom ik van een zuinige auto :-).
Maar in ruil krijg ik een tweedehands elektrische fiets omdat mijn fiets gestolen is en moet ik morgen langs de fietsenmaker want ook mijn aanhangsel van mijn fietskar hangt nog aan de gestolen fiets.
Nu ga ik misschien ook die 10 km naar de opvang kunnen fietsen...

Verder heb ik geen enkele andere droom meer dan onze hypotheek aflossen.

O. En weet je dat je 6 X je maandinkomen zou 'moeten' hebben als buffer.
Dat hebben we nu, maar niet meer als onze belastingen betaald zijn (woensdag).
Nadien wordt het weer sparen à volonté.

Fijne zondag nog. Ik geniet nog even van de rust in het huis en het regenzonneke dat binnen schijnt.





Reacties

  1. Klinkt me helemaal goed in de oren; ben het er helemaal mee eens!

    Ik dacht alleen dat de buffer drie maal een maandinkomen was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is misschien eerder te zien hoe hoog je maandinkomen is. Is dat 1500 Euro dan is misschien beter zes maal te rekenen. Is dat 10000 Euro is 3 maanden misschien wel genoeg.

      Verwijderen
  2. Ik krijg hier heel wat inspiratie om wat te besparen, bedankt! Aan die buffer geraken we verlopig niet, we hebben net een grote renovatie achter de rug en om eerlijk te zijn moeten we elke maand ons best doen om goed rond te komen, maar nu zijn we net terug begonnen met sparen en dat is fijn! Ik vond het toch wel een krasse uitspraak van de minister... al denk ik wel dat heel wat mensen extra luxe gewoon zijn geraakt. Maar toch merken wij hier ook dat heel wat zaken duurder zijn geworden. Bizar verhaal trouwens van die fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij merken dat toch ook heel goed dat bv. elektriciteit voor ons een pak meer kost dan de voorbije jaren. Van 0 naar 1000 Euro op een jaar.
      Morgen is onze buffer ook weg en sparen we hem weer op.
      Ja. Die fiets. Heel raar.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)