(Spaar)potjes en 'Oeps. I did it again!'

Deze ochtend ten huize Gekwek. Drie kindjes netjes op een rij wachtend op hun jas.

Oké. Ik ben dus zwanger. Pril, pril, pril.
En meer dan 24 uur na de ontdekking ervan zijn de man en ik vooral heel blij. Nieuw leven is het mooiste wat er is op deze aardbol. Ook al is hij overbevolkt. En werken we er op dat vlak  niet echt aan mee om dat te minderen. Ecologisch compleet onverantwoord (I know).

Gisteren deed ik de test (Eerst die van de Kruidvat) terwijl ik de boekentassen aan het klaar maken was en toen ik een kwartier later de test even de vuilbak wou ingooien zag ik 2 streepjes. Mijn reactie was ietwat verbaasd want we hadden toch goed opgelet :-) of het moet die keer geweest zijn toen we allebei behoorlijk wat wijn achterovergeslagen hadden.
Niet dat zwanger zijn een ramp zou zijn geweest of ongelegen, maar het hoefde nu ook niet meer per se  en pasten we dan maar gewoon redelijk goed op.
Toch sloeg het me gisteren behoorlijk uit  mijn lood. Nooit is een zwangerschap zo onverwachts geweest als deze.

Bovendien had ik wel bloedverlies gehad (en nog steeds), maar ik doe iedere maand een test voor de zekerheid.
Ik dacht dus dat die goedkope Kruidvattest misschien toch wel wat onbetrouwbaar was en deed een duurdere digitale Clearblue test en toen was het duidelijk.
Mijn eerste reactie was ook paniek. Ga ik dit wel nog kunnen? Ik ben al 40. En het draait net zo goed hier thuis. Ga ik het blijven bolwerken. En zoveel  meer bedenkingen.

Maar de man stelde me gerust. Alles zou goed komen. Het is altijd al gelukt en nu gaat dat ook gaan.
En nu slik ik (te laat)foliumzuur en dronk gisterenavond voor een keer geen wijn :-).

De oudste weet het al. Nu de andere kinderen nog.

Iets totaal anders want het leven stopt niet bij een zwangerschap. Het is de normaalste zaak van 't leven en alles gaat altijd gewoon door.
Al kocht ik vandaag wel een boek (soort dagboek)om alles bij te houden deze keer.

Ik heb potjes.
Een jaar geleden hadden we enkel drie zichtrekeningen (waarvan één professioneel) en een spaarrekening. Die spaarrekening is voor de belastingen en extra sparen voor onvoorziene omstandigheden. De zichtrekeningen zijn voor eten, voeding, enz...

Nu hebben we daar nog eens 2 keer een maandsparen bij en nog een spaarrekening.

Op de ene spaarrekening komt uitsluitend geld bedoeld voor het aflossen (potje 1).
Op de ene maandsparen bij Triodos spaar ik voor later, veel later (pot 2). Aangezien ik al bijna tien jaar geen pensioen opbouw bouw ik zo mijn eigen pensioen op. En ik doe ook aan pensioensparen natuurlijk.
Op de andere maandsparen komt nu het geld dat we iedere maand minder moeten aflossen. Vanaf 1 mei dus 30 Euro minder. Met dat geld wil ik uiteindelijk ook aflossen, maar pas wanneer we 500 minder moeten aflossen per maand. Dat  is nog eventjes. (potje 3)

En dan komen we aan potje 4. Wat te doen met het geld dat 'verdien' op kapaza. Het is geen vetpot. Het is een extraatje. Ik heb besloten die te gebruiken voor zaken die de kinderen aanbelangen. Fee is bijvoorbeeld aan een nieuwe autostoel toe (de hare echt versleten). Voor een autostoel. Dat is dus het eerste waar ik het potje voor ga gebruiken.

Houden jullie ook zaken gescheiden of ligt alles op een hoop? Wat voor potjes zijn het?

Reacties

  1. Gefeliciteerd met je zwangerschap, hoe onverwachts ook.....
    waar er tien zijn is een elfde ook welkom :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is waar dat het eigenlijk blijkbaar niet veel meer uitmaakt. Voor ons alleszins niet, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de twee oudsten eigenlijk niet echt meer thuis zijn ondertussen al is de oudste hier vaker wel dan niet :-). Ook al zit ze op kot.

      Verwijderen
  2. Ik had gister al zo'n vermoeden. Waar 10 kunnen kunnen ook 11 kindjes leven. Proficiat ook aan je man.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is nog plaats. Eigenlijk was er zondag net een plaatsje weer vrij. Heel raar. En dankjewel.

      Verwijderen
  3. onverwacht zwanger zijn is altijd schrikken. Spreek uit ondervinding, bij kleine M had ik dit ook. Was net ontslagen toen ik wist dat ik zwanger was.
    Proficiat !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanharte proficiat met de zwangerschap !!! Is inderdaad altijd heel goed nieuws.Dit worden weer leuke blogberichtjes :-)
    Geniet er van

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waaauw ! PROFICIAT !! Zo een mooi nieuws , zeg :)
    Ja , voor mij zullen geboortes ook altijd het mooiste in een leven zijn . Ik hou van zwanger zijn en de bevalling en dat eerste moment die erop volgt , enz enz .
    Nog even bekomen , maar straal maar voluit ! Schrijf maar veel op in dat boekje , heerlijk om achteraf nog eens terug te lezen !
    En chapeau voor jullie als koppel ;)
    Ik wou dat ik er nog eentje bij kon grootbrengen , maar ben te bang om terug in een depressie/burn out te vallen . Het is vaak nog elke dag flink opletten en mijn grenzen bewaken . Maar ik ben blij dat ik jullie prille geluk mag meevieren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sandra,gisteren was dat zo'n beetje rare blog maar ik had al zo'n vermoeden dus vandaag krijg je "een dikke proficiat"!!!
    ga jij niet naar 2e handsbeurzen voor kinders of garageverkopen of rommelmarktjes,daar vond ik 2maal een goeie autostoel in goeie staat voor weinig geld,nieuw kost dat zoveel geld(ik kocht deze voor in mn auto voor mn kleindochter).een dagboek is super,ik deed dit ook toen ik zwanger was van mn dochter en die vond dat een leuke souvenier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik de beurzen net gemist heb Debora. Die zijn in maart en oktober van de gezinsbond, maar ik kijk wel goed uit nu. Al is mijn potje nu wel nog maar 28 euro :-).
      En dankjewel.

      Verwijderen
  7. Proficiat met dit mooie nieuws, geniet ervan.Ik kon me helemaal spiegelen in je vorig blogje over hoe de kids reageren of hoe je denkt dat ze gaan reageren .Komt goed.
    ps Ik was 45 bij de jongste ,je doet het goed met je 40st leeftijd is hoe je t zelf voelt he.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voel me nu heel goed, maar mijn vorige zwangerschap was erg zwaar en volgende ook snel op Mats.
      Ik ben ook een beetje te zwaar, maar ik voel me goed dus het komt wel goed.
      45? Amai zeg ik nu, maar het is maar hoe je je voelt hé.
      En dankjewel.

      Verwijderen
  8. Proficiat!

    Dat potjessysteem zou ik hier ook willen invoeren, maar de wederhelft is geen voorstander: hij vindt dat wat onoverzichtelijk. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.

      De man zou het overzicht ook niet kunnen betalen :-) en ik schrijf veel op en we hebben een overzicht via het internet.

      Verwijderen
  9. whaaaaa gefeliciteeerd!!! superleuk weer !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oooh, proficiat Sandra! Wat een geweldig nieuws! :-D (je maakt me wel een beetje jaloers ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aja! Dit had ik dus gemist! Lieve Sandra, gefeliciteerd!! Super geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)