Trots

Thijs is trots. Morgen doen de meeste kinderen uit zijn klas hun eerste communie, maar hij kreeg deze week alvast zijn nieuwe fiets. Een groene natuurlijk want dat is zijn lievelingskleur.
Goh. Wat gaan we vanaf maandag nu vollen bak naar school kunnen fietsen.
En morgen gaan we dus met ons hele gezin naar Planckendael in Mechelen om 'te vieren'. Dat vind ik persoonlijk zoveel toffer dan een feest.

We zijn ondertussen de laatste dag van de koude aprilmaand.
Ik hield redelijk wat zaken bij.

Zoals hoeveel ik uitgaf aan kledij en schoenen voor de kinderen en mezelf in de maand april.
Voor mezelf kocht ik niets.
Wat de kinderen betreft: ik kocht voor 485,87 euro aan kledij en schoenen en dit voor 5 verschillende kinderen. Sommige hebben dus niets nieuw gekregen. Fee bleek de duurste rekening te presenteren met een schoenmaat die 2 maten opschoof kocht ik haar meteen 2 paar schoenen en zij kreeg er gisteren nog een zomerrokje en shirtje bij. 160,85 euro gaf ik uit aan Fee.
Zelf vind ik deze uitkomst nog meevallen.
Ik ga alleszins proberen dit bedrag aan te houden in mei. Wetende wel dat er minstens 5 kinderen zomersandalen nodig hebben en minstens 2 kinderen nog gewone zomerschoenen. Dat brengt het aantal nodige schoenen al op 7 paar dus ik zal moeten zien dat ik aan kledij niet teveel uitgeef.

In april verdiende ik 190 euro met kapaza, maar het was een halve maand want ik begon pas op 15 april. Maandag koop ik een autostoel voor Fee van 120 euro. Dan zit er nog 70 euro in het potje.

Welke boeken las ik in april.

Hypotheekvrij! van Gerhard Hormann en van diezelfde auteur Het nieuwe nietsdoen. Ik steek een hoop op van dit soort boeken.
Al kan ik mezelf er niet toe brengen om onze Volvo bv. te vervangen door een Fiat. Het is te zeggen: ik misschien wel, maar de man echt niet.
Het wordt hoogstwaarschijnlijk toch wel een zuinigere auto, maar wel een mini bus en een nieuwe. Tweedehands kosten die minibussen nog redelijk veel in verhouding met de nieuwprijs die we krijgen met de korting. En oude minibussen zijn goedkoper in aankoop (maar je weet niet hoeveel kosten je er nog gaat aan hebben)en zijn niet per se zuiniger in verbruik. Het is het ene opwegen tegen het andere.
Ik vind het best moeilijk om er geld aan uit te geven, maar waarschijnlijk ga ik er toch wel wat geniet van hebben. De knoop definitief doorhakken blijkt lastig.

Onze Niels is vandaag naar de Walibi met zijn meter als cadeau voor zijn verjaardag (5april). Een beleveniscadeau vind ik persoonlijk toch veel beter. Je krijgt geen onnodig extra speelgoed in huis en hij vergeet het wellicht nooit meer. En zo is hij ook eens naar een pretpark zonder dat ik er zelf geld aan hoef uit te geven.

Ik zwaai de maand april uit en kijk reikhalzend uit naar mei want ik zie veel zonnen.
Ik heb dus zo een zwaar vermoeden dat we volgende week in Zeeland te vinden zullen zijn.

Fijn weekend.





Reacties

  1. Prachtige fiets. Kan hij nog veel plzier van hebben. Kinderen zijn duur. Schoenen zijn toch wel belangrijk om goed te kopen anders wordt het ook weer duur. Goedkoop is duurkoop! Ik kocht nog een paar fijne sandalen voor 1 euro. Nieuw kosten die rond de 100 euro. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien klinkt het heel maf, maar waar ik woon zijn er niet zoveel Katholieke mensen. Nu vroeg ik me af, doet in België iedereen communie? Is er een speciale datum voor dat er zoveel kinderen zijn die het doen? Op een andere blog las ik dat het donderdag ging gebeuren, mag je dat zelf bepalen?

    In ieder geval een fijn weekend! (met zon) :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet iedereen doet zijn communie, maar in de klas van onze Thijs zijn er toch maar een stuk of 3 van de 24 die het niet doen. We wonen dan ook meer in een dorp. Hier is dat toch meer dan in de stad. De communie is hier vandaag, maar er zijn gezinnen waar ze er voor kiezen om donderdag het feest te doen. Dat is omdat het donderdag en vrijdag geen schooldagen zijn. Dan kan iedereen komen en kun je de volgende dag uitslapen :-). Zelf vind ik het onozel dat mensen die verkondigen niet gelovig te zijn toch hun kinderen dopen en communie laten doen omdat het traditie is of voor de feest of omdat alle kinderen in de klas dit doen en ze gewoon willen dat ze ook naar die mooie receptie op de school kunnen gaan. Daar doen wij niet aan mee om het simpele feit dat ik al mijn hele leven niet gelovig ben. En dat ook nooit zal worden. Mijn kinderen geloven ook niet.
      Ik vind het wel mooi hoor. Heb best al eens een communie meegemaakt. De mooie kleertjes, het feest, de teksten in de kerk (toneeltjes), ...

      Verwijderen
    2. En een lentefeest doen we om dezelfde reden ook niet. Dat is maar een vervangsel, maar dan zonder god.
      Omdat ik weet dat maandag zowat iedereen in de klas het over de communie gaat hebben gaan we wel naar Planckendael. Zo heeft Thijs toch ook iets leuks om straks over te praten. En die fiets was er ook gekomen zonder de communie, maar aanziet hij nu als zijn grote cadeau :-).

      Verwijderen
    3. Ah, zo!. Bedankt voor de uitleg :) en hij straalt inderdaad helemaal met zijn fiets.

      Verwijderen
  3. Fijne foto ,glunderend mannetje; geniet ervan morgen wij komen er regelmatig door abonnement en net bij ons in de buurt; gr marina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook geen communie. De familietraditie wil dat alle kinderen gedoopt werden en zowel hun communie als vormsel deden/doen. Onze jongste denkt daar anders over. Op de katholieke school waar hij zat was het al god wat de klok slieg. In januari om heel andere reden dan geloof naar een andere school gedaan en hij zei dat hij blij was dat hij van al dat bidden vanaf was. Hoewel wij er nooit over praatten. Hij heeft er gewoon een hekel aan en gelooft totaal niet. Dus ook geen communie. Lentefeest is een beetje hypocriet, dat is onze mening he. Geen communie willen maar wel cedeautjes ontvangen en feesten? Nope. Met ma en pa op stap? Graag! Hij mag dan nog maar 7 zijn, hij weet heel goed wat hij wil en verbaast ons elke dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In onze familie hebben al mijn nichten en neven hun communie gedaan. Mijn ouders waren de enigen in de familie die het niet deden met ons. Nochtans is mijn ene grootmoeder heel katholiek. Ik was weleens jaloers op al die cadeau's en dat mooie feest, maar ondertussen ben ik er blij om. Mijn ouders deden hun eigen zin en dat doe ik nu ook.
      Ik verbaas me er over dat het nog altijd zoveel gedaan wordt in dezen tijd.

      Verwijderen
  5. Ik wens je een hele mooie meimaand! Vol zon en gezelligheid samen met je gezin :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)